На основі аналізу наукової літератури в статті визначено поняття «віктимність» (віктимогенна вразливість) як схильність людини до перетворення на жертву несприятливих умов соціалізації. Виявлено та схарактеризовано різновиди віктимності особистості, а також жертв несприятливих умов соціалізації особистості (реальні, потенційні, латентні), уточнено поняття «віктимна поведінка». Профілактику віктимної поведінки підлітків розкрито як систему конкретних соціально-педагогічних, психологічних, організаційних, управлінських і культурно-виховних заходів, спрямованих на виявлення, нейтралізацію, зменшення дії, усунення віктимогенних факторів, що провокують потенціальну або реальну схильність дитини ставати жертвою. Обґрунтовано, що дієвим інструментом профілактики віктимної поведінки підлітків є інтелектуально-ігрова діяльність. Визначені та проаналізовані види інтелектуальних ігор, виокремлено та схарактеризовано їх особливості.
Виявлено поширене впровадження клубів з інтелектуальними іграми для підлітків в межах реалізації інтеграційних проєктів громадських організацій, що запобігає соціальній ізольованості (особливо дітей-мігрантів, внутрішньо переміщених осіб, які мають вищий ризик віктимності); сприяє формуванню їхньої самостійності та відповідальності, набуттю досвіду активного переборювання інтелектуальних ускладнень, опануванню культури позитивної взаємодії з учасниками ігрового процесу.
Розкрито психологічні особливості підлітків, що відображаються на характері змін в їхній ігровій діяльності. Обґрунтовано тезу про те, що використання в процесі профілактики віктимної поведінки підлітків засобів інтелектуально-ігрової діяльності сприяє виявленню та нейтралізації індивідуальних чинників формування в дітей схильності до віктимної поведінки, усвідомленню ними ризиків віктимних проявів, розвитку в підлітків навичок самоконтролю та здатності протистояти несприятливим життєвим обставинам.
Based on the analysis of scientific literature, the article defines the concept of ‘victimization’ as a person's tendency to become a victim of unfavourable conditions of socialisation. The author identifies and characterises the types of victimization of an individual, as well as victims of unfavourable conditions of socialisation (real, potential, latent), and clarifies the con-cept of ‘victim behaviour’. Prevention of victim behaviour of adolescents is revealed as a system of specific socio-pedagogi-cal, psychological, organisational, managerial, cultural and educational measures aimed at identifying, neutralising, reducing the impact, and eliminating the victimization factors that provoke a child's potential or actual tendency to become a victim. t is substantiated that intellectual and gaming activities are an effective tool for the prevention of victim behaviour of adolescents. The types of intellectual games are defined and analysed, their features are allocated and characterised.
The article reveals the widespread introduction of intellectual game clubs for adolescents as part of the implementation of integration projects of NGOs, which prevents social isolation (especially for migrant children and internally displaced per-sons who are at a higher risk of victimization); promotes the formation of their independence and responsibility, the acquisition of experience in actively overcoming intellectual difficulties, and the mastery of a culture of positive interaction with the par-ticipants in the game process.
The psychological characteristics of adolescents, which are reflected in the nature of changes in their play activities, are revealed. The use of intellectual and gaming activities in the process of preventing victim behaviour among adolescents helps to identify and neutralize individual factors that lead to a tendency to victimize children, to make them aware of the risks of vic-timization, to develop self-control skills and the ability to withstand adverse life circumstances.