Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Розвиток професійної самосвідомості фахівців спеціальної освіти в роботі із дітьми зі спектром аутистичних порушень

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шульженко, Олександр Євгенович
dc.date.accessioned 2025-02-21T10:00:18Z
dc.date.available 2025-02-21T10:00:18Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Шульженко, О. Є. Розвиток професійної самосвідомості фахівців спеціальної освіти в роботі із дітьми зі спектром аутистичних порушень / О. Є. Шульженко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 46. – С. 161-166. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47618
dc.description.abstract У теоретико-оглядовій статті обґрунтовано проблематику, пов’язану з виникненням труднощів щодо здійснення корекційного впливу в роботі з дітьми з розладами аутистичного спектра. Визначено що ефективність роботи корекційного педагога з дітьми такої нозології залежить від професійної самосвідомості фахівців спеціальної освіти. Запропоновано розглядати професійну самосвідомість не тільки як компетенції, спрямовані на удосконалення знань, вмінь та навичок корекційного навчання та виховання таких дітей, а і проведення спеціальної роботи спрямованої на використання та тренування механізмів рефлексії, смислоутворення та цілепокладання що сприятиме активізації самосвідомості. Проаналізовано особистісну типологію профілів емоційної стійкості фахівців спеціальної освіти за їх якісними відмінностями психологічних показників. Охарактеризовано змістовні критерії (мотиваційний, когнітивний та емоційно-вольовий) та рівні емоційної стійкості. Представлено структурні елементи професійної підготовки фахівців спеціальної освіти, які здійснюватимуть корекційно-розвиткову роботу з дітьми з аутизмом. Розглянуто вміння, що визначають професійну готовність фахівця спеціальної освіти до роботи з дітьми. uk
dc.description.abstract The theoretical and review article substantiates the problems associated with the emergence of difficulties in the implementation of corrective action in working with children with autism spectrum disorders. It is determined that the effectiveness of the work of a correctional teacher with children of this nosology depends on the professional self-awareness of special education specialists. It is proposed to consider professional self-awareness not only as competencies aimed at improving the knowledge, skills and abilities of correctional teaching and upbringing of such children, but also to carry out special work aimed at using and training the mechanisms of reflection, meaning-making and goal-setting, which will help to activate self-awareness. The personal typology of profiles of emotional stability of special education specialists is analyzed according to their qualitative differences in psychological indicators. The substantive criteria (motivational, cognitive, emotional and volitional) and levels of emotional stability are characterized. The structural elements of professional training of special education specialists who will carry out correctional and developmental work with children with autism are presented. The skills that determine the professional readiness of a special education specialist to work with children with autism are considered. Emotional stability is considered as a necessary component of a person's self-awareness, which consists in reproducing a stable psycho-emotional arousal under the influence of negative psychological factors when the teacher understands the causes of his/her own anxiety and experiences when interacting with a child with autism. The structural components of the training of special education specialists are presented. It has been found that the adoption of a positive attitude on the part of specialists contributes to the effective and rapid emotional and cognitive development of a child with autism and his/her fastest socialization and integration among children. It has been concluded that in the conditions of expanding the boundaries of conscious understanding by correctional teachers in conducting self-analysis of the difficulties they face during the child's stereotypical movements, aggression, self-aggression, indifference to others, screams, neurotic reactions, etc.; self-improvement of their own psychotherapeutic work; critical attitude to their own style, changes in the verbalization of relationships contribute to a more successful and qualitative result of interaction with the child. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject професійна самосвідомість uk
dc.subject психологічна готовність uk
dc.subject емоційна стійкість uk
dc.subject фахівці спеціальної освіти uk
dc.subject діти з розладами аутистичного спектра uk
dc.title Розвиток професійної самосвідомості фахівців спеціальної освіти в роботі із дітьми зі спектром аутистичних порушень uk
dc.title.alternative Development of professional self-awareness of special education specialists in working with children with autistic spectrum disorders uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 616.896:376.091.12
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.24


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу