Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шульженко, Діна Іванівна
dc.contributor.author Ставська, І. Ю.
dc.date.accessioned 2025-02-21T09:50:53Z
dc.date.available 2025-02-21T09:50:53Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Шульженко, Д. І. Особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами / Д. І. Шульженко, І. Ю. Ставська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 46. – С. 128-140. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47614
dc.description.abstract У статті розглянуто сучасні особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами. Зазначається, що успішне навчання цієї категорії учнів вимагає індивідуалізованого підходу, співпраці з вчителем, використання спеціалізованих методик та матеріалів, а також підтримки соціально-емоційного розвитку. Автори наголошують на важливості адаптації навчального процесу до потреб кожного учня з особливими освітніми потребами для досягнення їхнього успіху та розвитку. Виявлено критерії і показники рівня розвитку освітньої роботи вчителя початкових класів із дітьми із порушенням інтелектуального розвитку. Запропоновано методику формування компетенцій вчителя в інклюзивній формі освіти. Зроблено висновок , що вчитель початкових класів повинен мати комплексне розуміння педагогічних концепцій і принципів інклюзивної освіти, щоб забезпечити ефективну навчально-виховну діяльність для всіх учнів, включаючи дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. uk
dc.description.abstract The article presents the results of the theoretical analysis of research on the problem of teacher training for working with students with special educational needs. It is noted that for the implementation of inclusive education, a state subvention is introduced to support people with special educational needs; state and local budget funds are allocated for the purchase of equipment for inclusive resource centers; purchases of modern world methods of equipping inclusive resource centers have been made; 20% allowances for teachers in inclusive classes (groups) were introduced; teacher assistants' salaries were introduced in each class with students with special educational needs; state and local budgets were allocated to equip resource rooms. The necessity of changes in the minds of teachers has been identified, not only in terms of developing professional skills, but primarily in terms of transforming personal traits to overcome anxiety and fears arising from the implementation of inclusive education in Ukraine. It is empirically proved that a teacher of an inclusive form of education should independently realize the need and importance of conducting his/her own self-analysis of the quality of correctional activities, the effectiveness of the applied methods and the need to create innovative approaches to work during the educational process through the prism of self-awareness. The criteria and indicators of the level of development of the educational work of primary school teachers with children with intellectual disabilities are identified. A methodology for the formation of teacher competencies in inclusive education is proposed. It has been concluded that primary school teachers should have a comprehensive understanding of the pedagogical concepts and principles of inclusive education in order to ensure effective educational activities for all students, including children with intellectual disabilities. It was found that a teacher's readiness to work with children with intellectual disabilities includes not only knowledge of the theoretical foundations of inclusive education, but also the skills and abilities to implement this knowledge in the educational process. Teachers should be prepared to individualize the learning process, use adaptive strategies, and collaborate with other professionals to ensure the optimal development of each child. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject інклюзивна освіта uk
dc.subject вчитель початкових класів uk
dc.subject особливі освітні потреби uk
dc.subject учні з інтелектуальними порушеннями uk
dc.subject корекційна робота uk
dc.subject inclusive education uk
dc.subject primary school teacher uk
dc.subject special educational needs uk
dc.subject students with intellectual disabilities uk
dc.subject correctional work uk
dc.title Особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами uk
dc.title.alternative Peculiarities of primary school teachers' correctional work with students with special educational needst uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376-056.26:376.091.12
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.20


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу