ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Шульженко, Діна Іванівна![]() |
|
dc.contributor.author | Ставська, І. Ю.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-02-21T09:50:53Z | |
dc.date.available | 2025-02-21T09:50:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Шульженко, Д. І. Особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами / Д. І. Шульженко, І. Ю. Ставська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 46. – С. 128-140. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47614 | |
dc.description.abstract | У статті розглянуто сучасні особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами. Зазначається, що успішне навчання цієї категорії учнів вимагає індивідуалізованого підходу, співпраці з вчителем, використання спеціалізованих методик та матеріалів, а також підтримки соціально-емоційного розвитку. Автори наголошують на важливості адаптації навчального процесу до потреб кожного учня з особливими освітніми потребами для досягнення їхнього успіху та розвитку. Виявлено критерії і показники рівня розвитку освітньої роботи вчителя початкових класів із дітьми із порушенням інтелектуального розвитку. Запропоновано методику формування компетенцій вчителя в інклюзивній формі освіти. Зроблено висновок , що вчитель початкових класів повинен мати комплексне розуміння педагогічних концепцій і принципів інклюзивної освіти, щоб забезпечити ефективну навчально-виховну діяльність для всіх учнів, включаючи дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. | uk |
dc.description.abstract | The article presents the results of the theoretical analysis of research on the problem of teacher training for working with students with special educational needs. It is noted that for the implementation of inclusive education, a state subvention is introduced to support people with special educational needs; state and local budget funds are allocated for the purchase of equipment for inclusive resource centers; purchases of modern world methods of equipping inclusive resource centers have been made; 20% allowances for teachers in inclusive classes (groups) were introduced; teacher assistants' salaries were introduced in each class with students with special educational needs; state and local budgets were allocated to equip resource rooms. The necessity of changes in the minds of teachers has been identified, not only in terms of developing professional skills, but primarily in terms of transforming personal traits to overcome anxiety and fears arising from the implementation of inclusive education in Ukraine. It is empirically proved that a teacher of an inclusive form of education should independently realize the need and importance of conducting his/her own self-analysis of the quality of correctional activities, the effectiveness of the applied methods and the need to create innovative approaches to work during the educational process through the prism of self-awareness. The criteria and indicators of the level of development of the educational work of primary school teachers with children with intellectual disabilities are identified. A methodology for the formation of teacher competencies in inclusive education is proposed. It has been concluded that primary school teachers should have a comprehensive understanding of the pedagogical concepts and principles of inclusive education in order to ensure effective educational activities for all students, including children with intellectual disabilities. It was found that a teacher's readiness to work with children with intellectual disabilities includes not only knowledge of the theoretical foundations of inclusive education, but also the skills and abilities to implement this knowledge in the educational process. Teachers should be prepared to individualize the learning process, use adaptive strategies, and collaborate with other professionals to ensure the optimal development of each child. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | інклюзивна освіта | uk |
dc.subject | вчитель початкових класів | uk |
dc.subject | особливі освітні потреби | uk |
dc.subject | учні з інтелектуальними порушеннями | uk |
dc.subject | корекційна робота | uk |
dc.subject | inclusive education | uk |
dc.subject | primary school teacher | uk |
dc.subject | special educational needs | uk |
dc.subject | students with intellectual disabilities | uk |
dc.subject | correctional work | uk |
dc.title | Особливості корекційної роботи вчителя початкових класів з учнями із особливими освітніми потребами | uk |
dc.title.alternative | Peculiarities of primary school teachers' correctional work with students with special educational needst | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 376-056.26:376.091.12 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.20 |