У науковій розвідці аналізується процес формування особливостей українського бароко як унікального культурного явища XVII – XVIII ст. У дослідженні підкреслюється, що українське бароко стало результатом синтезу західноєвропейських барокових ідей із давньою руською культурною традицією. Ключовими факторами утвердження українського бароко стало утворення козацької держави із уставленням нового привілейованого стану – козацтва та перетворенням православної церкви на домінуючу духовну силу в суспільстві. Поширення барокових ідей привело до формування нового суспільного менталітету, в основі якого поряд з козацьким міфом лежали барокові світоглядні установки. Архітектура Лівобережжя та Слобожанщини стала прямим відображенням цього нового світосприйняття. Насамперед, йдеться про кам’яне храмове будівництво. Особлива увага приділяється новому типу церков – козацькому собору, який сформувався на основі поєднання традицій давньоруського дерев’яного храмобудування та втілення ідей бароко. Новозбудовані церковні споруди ставали не лише осередками духовного життя, а й репрезентували синтез української національної ідентичності з універсальними бароковими тенденціями. Характерними рисами козацьких барокових храмів стали монументальність, монохромність, активне перетворення внутрішнього простору, поєднання асиметричності форм із гармонійністю загальної композиції, численне використання арок та пілястрів. Храми Лівобережжя та Слобожанщини виділяються оригінальністю архітектурних рішень, використанням регіональних особливостей, а також унікальним розташуванням. Аналіз козацької архітектурної спадщини дозволяє виокремити естетичні та духовні основи українського бароко. Адже через архітектуру передавалися не лише художні, а й духовно-ідеологічні цінності козацької держави.
This research examines the process of shaping the features of Ukrainian Baroque as a unique cultural phenomenon of the 17th and 18th centuries. The study emphasizes that Ukrainian Baroque resulted from the synthesis of Western European Baroque ideas with the ancient Rus’ cultural tradition. Key factors in the establishment of Ukrainian Baroque were the formation of the Cossack state and the rise of a new privileged class – the Cossacks – and the transformation of the Orthodox Church into the dominant spiritual force in society. The spread of Baroque ideas led to the formation of a new societal mentality, grounded in both the Cossack myth and Baroque worldview principles. The architecture of Left-Bank Ukraine and Slobozhanshchina directly reflects this new worldview. This primarily concerns stone church construction. Special attention is given to the new type of church – the Cossack cathedral, which emerged through a combination of ancient Rus’ wooden church-building traditions and Baroque ideas. Newly built churches became not only centers of spiritual life but also represented the synthesis of Ukrainian national identity with universal Baroque trends. Characteristic features of Cossack Baroque churches included monumentality, monochromaticity, active transformation of interior space, the combination of asymmetry in forms with harmonic overall composition, and the frequent use of arches and pilasters. The churches of Left-Bank Ukraine and Slobozhanshchina stand out for their originality in architectural solutions, the use of regional characteristics, and their unique positioning. Analyzing the Cossack architectural heritage allows to identify the aesthetic and spiritual foundations of Ukrainian Baroque, as architecture conveyed not only artistic but also spiritual and ideological values of the Cossack state.