У статті проаналізовано сучасні підходи в дослідженнях науковців у галузі фізичної культури і спорту щодо діяльності тренера з виду спорту під час підготовки курсантів у вищих військових навчальних закладах (далі – ВЗВО). Визначено, що в умовах тривалої збройної агресії російської федерації проти нашої держави, зменшення кількості спортивних заходів (змагань) різного рівня, часу на підготовку збірних команд з видів спорту, обмеження можливостей застосування матеріально-технічної бази ВЗВО, а також поєднання функціональних обов’язків за відповідною штатною посадою та роллю тренера, діяльність тренера з виду спорту має ряд складнощів і потребує ретельного обговорення. Саме тому важливо визначити основні заходи щодо нормалізації відповідної тренерської діяльності, яка відіграє провідну роль у процесі фізичного вдосконалення військовослужбовців ВЗВО.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення рівня фахової компетентності, психологічної стійкості тренера з виду спорту у ВЗВО, уміння приймати раціональні рішення, особливо в екстремальних ситуаціях тренувальної і змагальної діяльності. Сучасна військова освіта розглядає тренера з виду спорту як фахівця, який має ґрунтовні знання в сфері фізичної культури і спорту, педагогіці, психології, уміння, навички та здатності якісно організувати навчально-тренувальний процес, а також позитивно впливає на становлення майбутніх офіцерів під час їх навчання у ВЗВО.
З метою кращого розуміння ролі тренера з виду спорту у ВЗВО, нами було розглянуто основні складові його діяльності, визначено структуру, функції та рівні майстерності. Проаналізовано функціональні обов’язки тренерів з видів спорту у ВЗВО в умовах протидії Збройними Силами (далі – ЗС) України російській агресії. Для досягнення цієї мети застосовуються методи аналізу, синтезу та метод контент-аналізу. Результати дослідження стали основою для визначення рівнів майстерності тренера з виду спорту у ВЗВО.
One of the primary problems of our country, when the Armed Forces of Ukraine are actively countering the military aggression of the Russian Federation, is the quality training of a significant number of personnel. The physical training of servicemen and the high-quality organization of all its components (including sports and mass work) play an extremely important role in solving this problem, which becomes a prerequisite for the effective use of troops (forces) in the performance of their assigned tasks.
The purpose of the article is to analyze the activities of a freelance sports coach in a military university; to determine the main components of his work, levels of skill, taking into account modern requirements for military education and countering russian aggression.
With the help of pedagogical observation and a survey of a significant number of researchers and academic staff involved in training activities with cadets in higher military educational institutions, we have identified the main components of the trainer’s work and substantiated a modern vision of their content.
A sports coach is one of the key figures in the educational and training processes in a military university. Not only the sports achievements of cadets, but also the level of their readiness to perform tasks during future military and professional activities depend on their professional competence, level of skill, personal qualities and attitude to coaching.
Modern military education considers a sports coach as a specialist who has a thorough knowledge of physical culture and sports, pedagogy, psychology, skills and abilities to organize the training process in a quality manner, and who has a positive impact on the development of future officers during their studies at military universities.