У статті аналізується роль мистецтва в протистоянні російській збройній агресії. Мистецький складник розуміється як сукупність сучасних мистецьких практик і творів, що спрямовані на протидію російським наративам, розкриттю антигуманістичної та геноцидальної спрямованості її агресії проти України, і діяльність культурно-мистецьких діячів у збройному протистоянні російським загарбникам. Участь українських митців і культурних діячів у протистоянні ворогу розглядається як складник інформаційної війни, що дає змогу високохудожнім способом передати реальність і створити позитивний образ «захисника» в міжнародному культурному середовищі.
Мистецькі рефлексії розкривають події війни й виконують низку функцій: документалістську (показ обличчя війни через кінодокументалістику), інформаційну, комунікативну (музичне й театральне мистецтво в національному спротиві), патріотичну (звернення до символу минулого в кіномистецтві), терапевтичну (психологічна підтримка). Повномасштабне російське вторгнення 24 лютого 2022 р. в Україну, окупація територій, нищення культурної та цивільної інфраструктури стали поштовхом для світоглядних змін, сприяли процесу українізації та активізації національної ідентичності.
Також розглядається національний вимір мистецького опору військовій агресії. Показано, що перед митцем стоїть завдання бути не тільки залученим до військово-інформаційного протистояння, а й хранителем і промоутером національної культури, яка вчергове зазнає намагання знищення з боку держави агресора.
The article analyzes the role of art in countering Russian armed aggression. The artistic component is understood as a set of contemporary artistic practices and works aimed at countering Russian narratives, revealing the anti-humanistic and genocidal nature of its aggression against Ukraine, and the activities of cultural and artistic figures in the armed confrontation with the Russian invaders. The participation of Ukrainian artists and cultural figures in confronting the enemy is seen as a component of information warfare, which allows for a highly artistic way of conveying reality and creating a positive image of the “defender” in the international cultural environment.
Artistic reflexes reveal the events of the war and perform a number of functions: documentary (showing the face of war through documentary films), informational, communicative (music and theater in national resistance), patriotic (appealing to the symbol of the past in cinema), and therapeutic (psychological support). Russia's full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022, the occupation of territories, the destruction of cultural and civilian infrastructure, was the impetus for worldview changes, contributed to the process of Ukrainianization and the activation of national identity.
The article also examines the national dimension of artistic resistance to military aggression. It is shown that the artist is faced with the task of not only being involved in the military-information confrontation, but also as a guardian and promoter of national culture, which is once again being subjected to attempts to destroy it by the aggressor state.