Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Psychophysical features of the development of preschool children with speech disorders in the context of musical-creative and physical education

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Petrenko, Nataliіa
dc.contributor.author Petrenko, Serhiy
dc.date.accessioned 2025-02-04T08:41:21Z
dc.date.available 2025-02-04T08:41:21Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Petrenko, N. Psychophysical features of the development of preschool children with speech disorders in the context of musical-creative and physical education / N. Petrenko, S. Petrenko // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 1 (186). – С. 195-198. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47404
dc.description.abstract The comprehensive and harmonious development of a child is linked to their morphological-functional, physical, somatic, mental, and other individual characteristics. Based on this, we considered it necessary, within the framework of a pedagogical experiment, to analyze how subjectively parents assess their children's speech development. Subsequently, for further analysis of the correctional process technology which effectively forms the basis of dance-cognitive education – thus being constantly perfected and practically applied – we deemed it essential to identify certain features of the musical-creative and physical development of children at the initial stage of their preschool education. Objective: to identify the psychophysical and speech characteristics of children’s development, define the specifics of their musical-creative and physical education, in order to develop a further strategy for conducting classes with elements of dance exercises that address speech correction. Subjects: 87 parents of children aged 4–6 years. To study the parameters of speech development and create a characterization of musical-creative and physical education for children, we used the questionnaire survey method. Analysis of the survey data revealed that, despite parents' evident interest in their child’s speech development, not all of them understand their role in the process of speech formation. It was also identified that at the early stages of development, children’s cognitive interests play a predominant role. The results of the survey allowed us to determine the main strategy for physical education for preschoolers with speech disorders, based on the technology we developed for correcting speech impairments through classes incorporating dance exercises. In this aspect, classes with dance elements can creatively fulfill this need, develop a sense of rhythm, strengthen the skeletal and muscular systems, and stimulate memory, attention, thinking, and imagination. This experience may further assist children in successfully mastering various artistic-creative and sports activities such as choreography, theatre arts, playing musical instruments, gymnastics, etc. Among other benefits, dance-corrective exercises involve the use of both short-term and long-term memory to memorize and reproduce dance figures. These exercises impact the activity of motor neurons in the cerebral cortex, thereby developing motor centers. Constant changes in sequences and rhythms in dance stimulate brain neurons, enhancing the functional flexibility of neural processes. Further research – conduct an analysis of the results of assessing speech and psychophysical development, cognitive functions and dance abilities of preschool children at the initial stage of education. uk
dc.description.abstract Всебічний гармонійний розвиток дитини пов'язаний з його морфофункціональними, фізичними, соматичними, психічними та іншими індивідуальними особливостями. Виходячи з цього, ми визнали за необхідне в рамках педагогічного експерименту проаналізувати, наскільки суб'єктивно оцінюють батьки мовленнєвий розвиток своїх дітей. Потім, для подальшого аналізу розробленої та застосовуваної нами на практиці технології корегувального процесу, яка становить основу танцювально-когнітивного виховання, ми вирішили визначити деякі особливості музично-творчого та фізичного розвитку дітей на початковому етапі навчання у дошкільному закладі. Мета: виявити психофізичні та мовні особливості розвитку дітей, визначити специфіку їх музично-творчого та фізичного виховання для розробки подальшої стратегії проведення занять з елементами танцювальних вправ, що забезпечують корекцію мовленнєвих порушень. Категорії досліджуваних: 87 батьків дітей 4–6 років. При вивченні параметрів мовного розвитку та складанні характеристики музично-творчого та фізичного виховання дітей нами було використано метод отримання інформації, який відносять до опитування – анкетування. Аналіз анкетних даних показав, що при наявності реальної зацікавленості батьків у розвитку промови дитини, далеко не всі з них розуміють свою роль у процесі становлення мови. Було також виявлено, що на початкових етапах розвитку переважне значення мають пізнавальні інтереси дітей. Результати анкетування дозволили нам визначити головну стратегію фізичного виховання дошкільнят з мовними порушеннями, в основі якої лежить розроблена нами технологія корекції мовних порушень шляхом проведення занять з елементами танцювальних вправ. У цьому аспекті заняття з елементами танцювальних вправ можуть допомогти творчо реалізувати цю потребу, розвинути почуття ритму, зміцнити скелет та мускулатуру, стимулювати пам'ять, увагу, мислення та уяву. Передбачається, що набуття такого досвіду може допомогти дитині надалі успішно освоювати різні художньо-творчі та спортивні види діяльності: хореографію, театральне мистецтво, гру на музичних інструментах, гімнастику тощо. Серед іншого, танцювально-корекційні вправи мають на увазі залучення короткочасної та довготривалої пам'яті для запам'ятовування та відтворення танцювальних фігур. Ці вправи впливають на активність мотонейронів кори мозку, розвиваючи рухові центри. Постійні зміни зв'язок та ритмів у танці стимулюють нейрони головного мозку до перемикання, розвивають функціональну рухливість нервових процесів. Подальші дослідження – провести аналіз результатів оцінювання мовленнєвого та психофізичного розвитку, когнітивних функцій і танцювальних здібностей дітей дошкільного віку на початковому етапі навчання. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject preschoolers uk
dc.subject speech features uk
dc.subject musical-creative education uk
dc.subject physical development uk
dc.subject дошкільнята uk
dc.subject мовні особливості uk
dc.subject музично-творче виховання uk
dc.subject фізичний розвиток uk
dc.title Psychophysical features of the development of preschool children with speech disorders in the context of musical-creative and physical education uk
dc.title.alternative Психофізичні особливості розвитку дітей дошкільного віку з мовними відхиленнями в контексті музично-творчого і фізичного виховання uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).39


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics