У статті підтверджено важливість вивчення питання формування навчальної адаптації здобувачів освіти. Показано, що діагностичними маркерами адаптації студентів до освітнього процесу є функціональні показники серцево-судинної (адаптаційний потенціал кровообігу) та нервової (рівень ситуативної та особистісної тривожності) систем.
Розкрито результати проведеного дослідження психофізіологічних резервів організму студентів початкових курсів. Зʼясовано, що у більшості студентів І-ІІ курсу переважає високий рівень тривожності, особливо у період заліково-екзаменаційної сесії, що зумовлено навчальним стресом, підсиленим воєнними подіями. Натомість середньогруповий рівень адаптаційного потенціалу студентів є задовільним що характеризується достатніми функціональними можливостями організму.
За результатами дослідження визначено необхідність регулярного моніторингу функціонального стану серцево-судинної та центральної нервової систем організму студентів І-ІІ курсів. Встановлено, що педагогічні заходи, спрямовані на підвищення ефективності навчальної адаптації, мають передбачати раціонально організовану рухову активність. Обґрунтовано важливість включення у навчальні плани підготовки фахівців незалежно від спеціальності для студентів 1-го та 2-го курсу курсу освітнього компоненту «Фізичне виховання» з метою підвищення функціональних можливостей організму, запобігання розвитку хронічного психоемоційного стресу, особливо в умовах воєнного стану.
The article confirms the importance of studying the issue of forming the educational adaptation of students. It is shown that the functional indicators of the cardiovascular (adaptive potential of blood circulation) and nervous (level of situational and personal anxiety) systems are diagnostic markers of students' adaptation to the educational process.
The assessment of psychophysiological reserves of the student’s organism (40 full-time students) was conducted on the basis of the Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University. The anxiety level was carried out using the test of Ch.D. Spielberger
- Yu.L. Khanin. The assessment of compensatory and adaptive mechanisms was carried out using the calculated criterion of the adaptive potential of the circulatory system (AP) proposed by R.M. Baievskyi. It is found that most first- and second-year students have a high level of anxiety, especially during the examination period, which is due to academic stress exacerbated by military events. Instead, the average group level of students' adaptive potential is satisfactory, characterized by sufficient functional capabilities of the body. The results of the study have identified the need for regular monitoring of the functional state of the cardiovascular and central nervous systems of first- and second-year students. It has been established that pedagogical measures aimed at improving the effectiveness of educational adaptation should include rationally organized physical activity. The importance of including the educational component “Physical Education” in the curriculum of training specialists regardless of specialty for 1st and 2nd year students in order to increase the functional capabilities of the body, prevent the development of chronic psycho-emotional stress, especially in martial law conditions, is substantiated.