Плавання займає особливе місце в системі державного фізичного виховання, передусім через його оздоровчий вплив, що є дуже актуальним у ситуації, що склалася зі здоров’ям здобувачів середньої освіти.
Мета дослідження – перевірити вплив занять плаванням на фізичну підготовленість і здоров’я дітей 12-13 років в умовах шкільної секції. Заняття з плавання в експериментальній групі мали свої методичні особливості з урахуванням підліткового віку – особливу увагу приділяли індивідуальній роботі з плавцем, та застосовувати індивідуальний підхід до учнів в умовах групової роботи. В експериментальній групі заняття з плавання проводились у два етапи. Встановлено позитивний вплив позанавчальних занять з плавання на показники фізичної підготовленості молодших підлітків 12-13 років, про що свідчать статистично достовірно кращі (р≤0,05) результати всіх складових фізичної підготовленості здобувачів загальної середньої освіти.
Swimming occupies a special place in the system of state physical education, primarily due to its health-improving effects, which is very important in the situation that has developed with the health of applicants for secondary education. The purpose of the study was to test the impact of swimming classes on the physical fitness of children aged 12-13 years in a school section. Swimming classes in the experimental group had their own methodological features taking into account adolescence - special attention was paid to individual work with the swimmer, an individual approach was used to students in group work. In the experimental group, swimming lessons were conducted in two stages. The first stage was aimed at developing the technique of a certain swimming method. The second stage gradually increased the volume of swimming in accordance with the child's personal capabilities in order to improve the physical fitness of younger adolescents.
A positive impact of sectional swimming classes on the physical fitness indicators of younger adolescents aged 12-13 years was established, as evidenced by statistically significant (p≤0.05) results of all components of physical fitness of applicants for general secondary education. The results of general endurance of younger teenagers, as well as speed and power abilities, agility and strength, received the greatest increase. The work capacity, functioning of the cardiovascular and respiratory systems improved, and the overall health level of younger teenagers increased.