Актуальність проблеми зумовлюється необхідністю аналізу передового досвіду організації процесу дошкільного фізичного виховання у різних країнах світу. Мета дослідження – узагальнити дані науково-методичної літератури щодо особливостей та спрямованості фізичного виховання в системі дошкільної освіти в зарубіжних країнах. Матеріал і методи. Дослідження проводились протягом 2024 року згідно тематичного плану НДР ПДАФКіС на 2021-2025 рр. за темою та «Наукове обґрунтування оздоровчо-рекреаційних технологій у фізичному вихованні різних груп населення» (номер держреєстрації 0121U108320). Методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури. Результати. Наведено аналіз особливостей дошкільної освіти та спрямованості фізичного виховання в системі дошкільної освіти в Європі (у Великій Британії, Італії, Латвії та Угорщини, Скандинавських країнах) та у країнах Азії. Висновки. У європейських країнах відсутнє поняття «дошкільна освіта», натомість є поняття «рання освіта та догляд», які мають свої особливості відповідно до вікового аспекту. Більшість країн встановлюють обов’язковість відвідування закладу дошкільної освіти щонайменше один рік перед школою. Фізичне виховання в системі дошкільної освіти відіграє важливу роль та переважно спрямовано на прищеплення любові до фізичного виховання і спорту.
The urgency of the problem is determined by the need to analyze best practices in organizing the process of preschool physical education in different countries of the world. The purpose of the study is to summarize data from scientific and methodological literature on the features and orientation of physical education in the preschool education system in foreign countries. Material and methods. The research was conducted during 2024 according to the thematic plan of the research of the Prydniprovsk State Academy of Physical Culture and Sport for 2021-2025 on the topic «Scientific substantiation of health and recreation technologies in physical education of various population groups» (state registration number 0121U108320). Methods: analysis and generalization of data from scientific and methodological literature. Results. The article analyzes the features of preschool education and the focus of physical education in preschool education system in Europe (Great Britain, Italy, Latvia, Hungary, Scandinavian countries) and in Asian countries. Conclusions. In European countries, there is no concept of «preschool education», instead there is the concept of «early education and care». They have their own characteristics according to the age aspect. Most countries establish the obligation to attend a preschool education institution for at least one year before school. Physical education in the preschool education system plays an important role and is mainly aimed at instilling passion for physical education and sports.