Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Кіберспорт як інструмент реабілітації для військовослужбовців: подолання стресу та стрес-асоційованих станів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Яковенко, О. О.
dc.contributor.author Шинкарук, О. А.
dc.contributor.author Бишевець, Н. Г.
dc.contributor.author Строганов, С. В.
dc.date.accessioned 2025-01-21T13:15:23Z
dc.date.available 2025-01-21T13:15:23Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Кіберспорт як інструмент реабілітації для військовослужбовців: подолання стресу та стрес-асоційованих станів / О. О. Яковенко, О. А. Шинкарук, Н. Г. Бишевець, С. В. Строганов // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 12 (185). – С. 207-212. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47295
dc.description.abstract Досліджено можливості кіберспорту як засобу подолання стресу та поліпшення психологічного стану. Проаналізовано механізми, за допомогою яких відеоігри та кіберспортивні активності сприяють зниженню рівня тривожності, підвищенню емоційної стабільності та розвитку стресостійкості. Кіберспорт розглядається як інструмент релаксації та когнітивної стимуляції, що допомагає в ефективному керуванні стресом через відволікання уваги та залучення до ігрових завдань. Особлива увага приділяється ролі соціальної взаємодії у командних іграх, яка сприяє розвитку почуття підтримки та соціальної інтеграції. Висвітлено практичні аспекти застосування кіберспорту в програмах реабілітації та управління стресом. Розглянуто потенціал кіберспорту як інноваційного засобу реабілітації військовослужбовців, які зазнали стресу та стрес-асоційованих розладів. Проаналізовано взаємозв’язок між ігровою діяльністю та психологічною адаптацією, а також обґрунтовано ефективність кіберспорту для подолання наслідків бойового стресу. Кіберспорт запропоновано як спосіб психологічної підтримки, що сприяє соціальній інтеграції та покращенню емоційного стану ветеранів, зменшуючи рівень тривоги, депресії та ПТСР. uk
dc.description.abstract The potential of esports as a rehabilitative tool for military personnel, particularly in the context of stress and stress-related conditions, is a promising avenue for further investigation. This study examines the potential of esports to reduce stress and enhance psychological well-being. This study examines the mechanisms through which video games and esports activities contribute to reducing anxiety, increasing emotional stability, and developing stress resistance. Esports is conceptualized as a relaxation and cognitive stimulation tool, which helps in effective stress management through distraction and engagement in-game tasks. Particular attention is paid to the role of social interaction in team games, which contributes to the development of a sense of support and social integration. The practical aspects of using esports in rehabilitation and stress management programs are highlighted. This study considers the potential of esports as an innovative means of rehabilitation for military personnel who have experienced stress and stress-related disorders. The relationship between gaming activities and psychological adaptation is analyzed, and the effectiveness of esports in overcoming the effects of combat stress is substantiated. Esports is proposed as a way of psychological support that promotes social integration and improves the emotional state of veterans, reducing the level of anxiety, depression, and PTSD. Esports are positioned as an emerging pathway for veterans to transition into civilian life, with opportunities for professional development in the gaming industry, from content creation to esports coaching. This dual function—as therapy and career catalyst—makes esports a uniquely versatile resource. This study concludes by emphasizing the need for interdisciplinary collaboration to expand research into esports' rehabilitative potential, particularly in anxiety and social reintegration challenges. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject кіберспорт uk
dc.subject комп’ютерні ігри uk
dc.subject реабілітація військовослужбовців uk
dc.subject стрес uk
dc.subject ветерани війни uk
dc.subject стрес-асоційовані розлади uk
dc.subject esports uk
dc.subject computer games uk
dc.subject rehabilitation of military personnel uk
dc.subject stress uk
dc.subject military veterans uk
dc.subject stress-related disorders uk
dc.title Кіберспорт як інструмент реабілітації для військовослужбовців: подолання стресу та стрес-асоційованих станів uk
dc.title.alternative Esports as a rehabilitation tool for military personnel: overcoming stress and stress-related conditions uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 159.947:796.01
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).43


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics