Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти засобами футболу

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Крамаренко, Володимир Євгенійович
dc.contributor.author Богданова, Наталія Миколаївна
dc.contributor.author Сахаров, Костянтин Анатолійович
dc.date.accessioned 2025-01-18T07:53:40Z
dc.date.available 2025-01-18T07:53:40Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Крамаренко, В. Є. Формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти засобами футболу / В. Є. Крамаренко, Н. М. Богданова, К. А. Сахаров // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 12 (185). – С. 105-108. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47273
dc.description.abstract В статті розкрито особливості формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти засобами футболу. На основі вивчення та аналізу психолого-педагогічної літератури з досліджуваної проблеми з’ясовано ефективність занять футболом щодо формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти. Доведено, що правильне застосування змісту, форм і методів представленого дослідження позитивно впливає на формування морально-вольових якостей тих, хто займається футболом. Встановлено, що під час занять футболом в студентської молоді формується здатність діяти обдумано, приймати відповідальні рішення, долати труднощі та працювати у команді, що є важливими компонентами їх майбутнього професійного становлення. У статті стисло висвітлено методику формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти засобами футболу, яка передбачає впровадження в освітній процес ефективних: форм, методів, педагогічних умов, підходів, принципів. uk
dc.description.abstract The purpose of the study was to reveal the content and methodology of forming moral and volitional qualities of higher education applicants by means of football. The article reveals the features of forming moral and volitional qualities of higher education applicants by means of football. Based on the study and analysis of psychological and pedagogical literature on the problem under study, the effectiveness of football classes in forming moral and volitional qualities of higher education applicants was clarified. It was proven that the correct application of the content, forms and methods of the presented study has a positive effect on the formation of moral and volitional qualities of those who play football. It was established that during football classes, students develop the ability to act thoughtfully, make responsible decisions, overcome difficulties and work in a team, which are important components of their future professional development. The article briefly highlights the methodology of forming moral and volitional qualities of higher education applicants by means of football, which involves the introduction into the educational process: forms: individual, team and group classes; methods: persuasion, personal example, competition, creating a situation of success, reflexive-explicit, encouragement, instructions, requirements; pedagogical conditions: training physical education teachers and football coaches to implement the methodology for forming moral and volitional qualities of higher education students through football; application of pedagogically appropriate content for forming moral and volitional qualities of higher education students through football; use of effective educational forms and methods to form a stable motivation for football among higher education students; involvement of higher education students in competitive activities; approaches: personally oriented, cultural, competency-based, integrative, problem-based learning, activity-based, systemic; principles: clarity, systematicity and consistency, accessibility, respect for the individual, integrity, subject-subject interaction, creation of conditions for self-development, self-activity and self-regulation, social responsibility, consciousness and activity. So, the results of the formative stage of the experiment established qualitative changes in the levels of formation of moral and volitional qualities of higher education applicants by means of football in the EG. At the same time, in the CG students, no significant changes in the formation of the studied category were detected. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject морально-вольові якості uk
dc.subject футбол uk
dc.subject здобувачі вищої освіти uk
dc.subject рішучість uk
dc.subject самовладання uk
dc.subject впевненість в собі uk
dc.subject заклади вищої освіти uk
dc.subject методика uk
dc.subject педагогічні умови uk
dc.subject moral and volitional qualities uk
dc.subject football uk
dc.subject higher education applicants uk
dc.subject determination uk
dc.subject self-control uk
dc.subject self-confidence uk
dc.subject higher education institutions uk
dc.subject methodology uk
dc.subject pedagogical conditions uk
dc.title Формування морально-вольових якостей здобувачів вищої освіти засобами футболу uk
dc.title.alternative Formation of moral and vocational qualities of higher education acquisitions through football uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).21


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу