Пошук шляхів формування персональних розвивальних траєкторій рухової активності здобувачів під час навчання у закладі вищої освіти, що спрямовані на вирішення різних за змістом завдань, на сучасному етапі є актуальною проблемою. Мета статті полягала у визначенні особливостей вияву і зміни функціональних характеристик дівчат при використанні ними різних параметрів фізичної активності протягом першого року навчання у закладі вищої освіти. Проведеним педагогічним експериментом встановлена можливість досягати дівчатами значно кращого результату в поліпшенні фізіологічних характеристик у випадку використання ними авторського варіанту організації і змісту, порівняно з традиційним варіантом університетського фізичного виховання. Водночас з’ясовано, що кількісні величини поліпшення функціональних характеристик дівчат виявляють певні особливості, а зумовлені вони приналежністю до певного соматотипу.
The purpose of the article was to determine the features of the manifestation and change in the functional characteristics of girls when they use various parameters of physical activity during the first year of study at a higher education institution. The study involved 107 girls aged 17.8 ± 0.6 years, who belonged to different somatotypes. Experimental and control groups were formed for each somatotype by random sampling. The difference between the first specified group was the presence of an experimental factor that provided: preliminary theoretical and methodological preparation; physical activity, which was determined taking into account the current state of development of motor qualities of girls with a certain somatotype; evaluation standards developed by us for each somatotype; the content of the classes was formed, based on the interests and wishes of the girls, and the teacher carried out only a general organization, adjusted some means, methods, parameters in accordance with current capabilities. In the control groups, the loading parameters were generally accepted for the development of a certain motor quality. The somatotype was diagnosed using a modified Stefko-Ostrovsky method. Empirical material was obtained using well-known functional tests. During the academic semester in experimental groups of girls with T-type and D-type, 4 motor qualities improved, in girls with A- and M- types - 5 and 6 qualities, respectively, while in control groups - 0. When comparing the results of the experimental and control groups of a certain somatotype at the end, higher results were found in the first: in the A- and D- types - 3, in the T-type - 6, M-type - 4; in other indicators, the values did not differ.