Метою статті є висвітлення аспектів впливу мистецької періодики на формування артринку України на основі аналізу української та зарубіжної преси 1990–2024 рр. та ХХ ст. відповідно. Надано основні визначення терміну «журнал» та представлено погляди науковців щодо відповідності та формальних підходів українських часописів до заявлених вимог. Наведено статистичні дані щодо розвитку українських культурно-мистецьких закладів та процесів протягом 1990–2022 рр. та побіжно означено причини, що вплинули на виявлений перебіг подій. Висвітлено тенденції розвитку української преси періоду Незалежності, названо основні мистецькі журнали в царині української літератури та проаналізовано артжурнали більш широкого профілю українського та зарубіжного просторів, зокрема часописи «ART UKRAINE», «Арткурсив», «Vijenac». Висвітлено вплив спеціалізованих видань на формування нових підходів до популяризації сучасного українського мистецтва, підтримку художників, галерей та колекціонерів. Мистецькі журнали виступали важливою платформою для критичного аналізу, просування молодих митців та налагодження контактів з міжнародною артспільнотою. Зазначено, що саме через ці видання було можливим не лише інформаційне наповнення артринку, але й його професіоналізація, створення умов для інтеграції українського мистецтва у світові культурні процеси. Наведено основні аспекти впливу мистецьких журналів на розвиток артринку, зокрема: інформаційна роль; культуро-логічно-популяризаторська роль; професіоналізація артспільноти; міжнародна інтеграція артпроцесів.
The purpose of the article is to highlight aspects of the influence of art periodicals on the formation of the Ukrainian art market through the analysis of the Ukrainian and foreign press of 1990-2024 and the twentieth century, respectively. The basic definitions of the term ‘magazine’ are given and the views of scholars on the compliance and formal approaches of Ukrainian magazines to the stated requirements are presented. The article provides statistical data on the development of Ukrainian cultural and artistic institutions and processes during 1990-2022 and briefly outlines the reasons that influenced the identified course of events. The article highlights the trends in the development of the Ukrainian press during the period of independence, names the main art magazines in the field of Ukrainian literature, and analyses art magazines of a broader profile in the Ukrainian and foreign spaces, in particular, the magazines ART UKRAINE, Artcourse, and Vijenac. The influence of specialised publications on the formation of new approaches to the promotion of contemporary Ukrainian art, support for artists, galleries and collectors is highlighted. Art magazines were an important platform for critical analysis, promotion of young artists and establishing contacts with the international art community. It is noted that it was through these publications that not only the information content of the art market was possible, but also its professionalisation, creating conditions for the integration of Ukrainian art into global cultural processes. The article presents the main aspects of the impact of art magazines on the development of the art market, in particular: an informational role; a cultural and promotional role; the professionalization of the art community; and the international integration of art processes.