Метою дослідження є обґрунтування на основі аналізу трансформаційних процесів, що відбуваються у просторі національної військової освіти, необхідності виокремлення філософії військової освіти як самостійного специфічного напряму в межах філософії освіти, виявлення кола проблем, що мають сформувати предметне поле філософії військової освіти; обґрунтування необхідності інтегрування знання, що здатна надати філософія військової освіти, у освітньо-виховний процес у закладах військової освіти у секторі безпеки та оборони України. Методологічною основою дослідження є конкретно-історичний, міждисциплінарний та інтегративний підходи, що є універсальними у методології сучасного наукового пізнання. Методи, що було використано під час проведення дослідження: філософської рефлексії, аналізу, зокрема порівняльного аналізу документів, синтезу, моніторингу та спостереження. Контекстом даного дослідження є трансформаційні процеси, що відбуваються в освітньо-виховних практиках у вищих військових навчальних закладах сектору безпеки та оборони України. Своєрідність отриманих результатів: 1) Проаналізовано виклики, що актуалізують виокремлення філософії військової освіти у самостійний напрям у межах філософії світи. 2) Обґрунтовано необхідність філософсько-методологічного аналізу проблем, що виходять за межі предметного поля військової педагогіки, військової психології, військової соціології та філософії освіти. 3) Визначено коло специфічних проблем, що мають бути предметом філософії військової освіти відміну від філософії освіти. 4) Проаналізовано науково-теоретичні та прикладні сенси філософії військової освіти. 5) Обґрунтовано значущість філософії військової освіти як світоглядного, методологічного підґрунтя формування філософсько-педагогічної культури викладачів у закладах військової освіти в Україні. 6) Обґрунтовано доречність/необхідність уведення навчальної дисципліни «Філософія військової освіти» у підготовку офіцерів оперативного рівня, особливо тих, хто продовжуватиме військову кар’єру як викладачі/інструктори. 7) Визначено перспективність подальшого розроблення філософії військової освіти як актуального складника філософського дискурсу та навчального курсу.
The purpose of the present study is to substantiate the need for distinguishing the military education philosophy as an independent specific area within the education philosophy using the analysis of the transformation processes that are currently taking place in the field of the national military education in Ukraine; to identify a range of problems that should establish the subject field of the military education philosophy; and to support the need for integrating the knowledge generated through the military education philosophy into the educational process in military educational institutions that are part of the security and defense sector of Ukraine. The methodological basis of the current study is set up through the specific historical, interdisciplinary and integrative approaches which are comprehensive and all-embracing in the methodology of modern scientific knowledge. The methods used in the study are those of philosophical reflection, analyses including a comparative analysis, a document analysis, synthesis, monitoring and observation. The context of the research encompasses transformational processes that are taking place in educational practices implemented at higher military educational institutions of the security and defense sector of Ukraine. The core results of the study are as follows: 1) The paper analyzed the challenges that actualize the singling out of military education philosophy into an independent and self-sufficient direction within the philosophy of the world. 2) The significance of philosophical and methodological analyses of problems that go beyond the subject field of military pedagogy, military psychology, military sociology and education philosophy was substantiated. 3) A range of specific problems that should be the subject of the military education philosophy as opposed to the education philosophy was determined. 4) The scientific, theoretical and applied denotations of the military education philosophy were analyzed. 5) The significance of the military education philosophy as a worldview and methodological basis for the development of philosophical and pedagogical culture in teachers at Ukraine’s military educational institutions was substantiated. 6) The relevance of introducing the academic discipline of Military Education Philosophy in the training course for operational level officers, especially those who will continue their military careers as teachers/ instructors, was substantiated. 7) The prospects for further development of the military education philosophy as a relevant component of philosophical discourse and training course were determined.