Стаття присвячена одній з актуальних проблем вивчення сучасного стану розвитку системи військової освіти як складової загальнодержавної системи освіти та окресленні її основних трансформаційних зрушень. Окреслено теоретико–методологічну основу дослідження, яка базується на системному підході та низці наукових методів, як от: аналізу та синтезу, наукової абстракції, індукції та дедукції, алгоритмізації. Акцентовано увагу на домінуючих тенденціях розвитку системи військової освіти спрямовані на професіоналізацію та підвищення ефективності підготовки майбутніх офіцерів НГУ і військових спеціалістів з орієнтацією на країни-члени НАТО. Визначено основні законодавчі акти та нормативно-правові документи, які регламентують європейську ідентичність України. Серед яких: Закон України “Про вищу освіту” (2021 р.); Закон України “Про освіту” (2017 р.); Наказ “Про підготовку військовослужбовців, військових частин (підрозділів) НГУ” (2016 р.); Норматив з бойової та спеціальної підготовки військових частин (підрозділів) Національної гвардії України (2016 р.); Конституція України” (2019 р.); Проєкт Стратегії воєнної безпеки України” (2021 р.); основні стандарти НАТО “Стандартизація бойової підготовки та військової освіти” (NATO STANAG 2116); “Стандартизація військової освіти” (NATO STANAG 6001); “Концепція трансформації системи військової освіти за стандартами НАТО” (2023 р.). Графічного представлено основні цілі реформування системи військової освіти України на засадах стандартів військової освіти НАТО. Окреслено основні запити сучасного суспільства до особистості військовослужбовця на засадах стандартів НАТО до професійної підготовки майбутніх військових кадрів. Визначено сучасні методи навчання майбутніх військовослужбовців, що відповідають стандартам НАТО. Зосереджено увагу на питанні інтеграції інформаційних технологій навчання в систему військової освіти, зокрема імерсивних технологіях навчання. Доведено, що успішне формування та розвиток професійної компетентності майбутніх військовослужбовців, зокрема майбутніх офіцерів НГУ в межах імплементації в систему військової освіти України стандартів НАТО здійснюватиметься за умови дотримання ряду дидактичних умов.
The article is devoted to one of the urgent problems of studying the current state of development of the military education system as a component of the national education system and outlining its main transformational shifts. The theoretical and methodological basis of the research is outlined, which is based on a systemic approach and a number of scientific methods, such as analysis and synthesis, scientific abstraction, induction and deduction, and algorithmization. Emphasis is placed on the dominant trends in the development of the military education system aimed at professionalization and increasing the effec-tiveness of training future officers of the NSU and military specialists with a focus on NATO member states. The main legislative acts and legal documents regulating the European identity of Ukraine have been identified. Among them: are the Law of Ukraine “On Higher Education” (2021); Law of Ukraine “On Education” (2017); Order “On the training of military personnel, mi- litary units (units) of the NSU” (2016); Regulations on combat and special training of military units (units) of the National Guard of Ukraine (2016); “Constitution of Ukraine” (2019); “Project of the Military Security Strategy of Ukraine” (2021); basic NATO standards “Standardization of combat training and military education” (NATO STANAG 2116); “Standardization of military education” (NATO STANAG 6001); “Concept of transformation of the military education system according to NATO standards” (2023). Graphically, the main goals of reforming the military education system of Ukraine on the basis of NATO military education standards are presented. The main requests of modern society regarding the personality of a serviceman are outlined on the basis of NATO standards for the professional training of future military personnel. Modern methods of training future military personnel that meet NATO standards have been determined. Attention is focused on the issue of the integration of educational information technologies into the system of military education, in particular, immersive educational technologies. It has been proven that the successful formation and development of the professional competence of future military personnel, in particular future officers of the NGU, within the framework of the implementation of NATO standards in the military education system of Ukraine, will be carried out under the condition of compliance with a number of didactic conditions.