Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування мистецької компетентності дітей як необхідна складова професійної підготовки майбутніх учителів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тодосієнко, Наталія Леонідівна
dc.contributor.author Барановська, Ірина Георгіївна
dc.date.accessioned 2024-12-17T12:50:44Z
dc.date.available 2024-12-17T12:50:44Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Тодосієнко, Н. Л. Формування мистецької компетентності дітей як необхідна складова професійної підготовки майбутніх учителів / Н. Л. Тодосієнко, І. Г. Барановська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 32. – С. 115-124. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47070
dc.description.abstract У статті розкриваються особливості професійної підготовки майбутніх учителів до формування мистецької компетентності дітей, пробудження в них інтересу до мистецтва, залучення до художньо-творчої діяльності. Окреслено завдання загальної мистецької освіти як підсистеми шкільної освіти, яка гармонійно поєднує навчання, виховання і розвиток дітей і молоді засобами мистецтва і яка покликана підготувати їх до активної участі в соціокультурному житті, до подальшої художньо-естетичної самоосвіти. Інтeгpaтивний аспект мистецької освіти пepeдбaчaє наявність умiння кoмплeкcнoгo зacтocувaння знaнь, що забезпечує майбутнім учителям твopчий пiдxід дo мистецької та художньо-естетичної дiяльнocтi. Досліджено концептуальну ідею розроблення змісту загальної мистецької освіти, метою якої є цілісний художньо-естетичний розвиток особистості на основі взаємодії різних видів мистецтва та координації знань, умінь та уявлень, набуття яких необхідне для формування у свідомості учнів поліхудожнього та полікультурного образу світу. uk
dc.description.abstract The article reveals the peculiarities of the professional training of future teachers for the formation of children's artistic competence, the awakening of their interest in art, and their involvement in artistic and creative activities; the development of aesthetic tastes, a sense of responsibility for the preservation of the cultural heritage of society, and a holistic worldview; intellectual and spiritual development of the personality. The task of general art education is outlined as a subsystem of school education, which harmoniously combines education, upbringing, and development of children and youth by means of art and which is designed to prepare them for active participation in socio-cultural life and for further artistic and aesthetic self-education. Some functions of art education are considered, which is a mediator between socially significant cultural values and personal values of a person and ensures the acquisition of basic competencies in general cultural, artistic-cognitive, communicative, etc., forming the desire and ability for artistic and creative self-realization and spiritual self-improvement throughout life. It is emphasized that the integrative aspect of art education requires the ability to develop complex knowledge, which provides future teachers with a creative approach to artistic and artistic-aesthetic activity. The conceptual idea of developing the content of general art education, the goal of which is the holistic artistic and aesthetic development of the individual based on the interaction of various types of art and the coordination of knowledge, skills, and ideas, the acquisition of which is necessary for the formation of a multi-artistic and multicultural image of the world in the minds of students, has been studied. Aspects of the artistic and creative training of students of the faculties of arts majoring in "Musical Art" were analyzed. The obtained results of the training of future teachers for the use of art and creative and interpretive independent work, as well as artistic work with elementary school students and preschool children, are highlighted. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject мистецька компетентність uk
dc.subject мистецтво uk
dc.subject майбутні учителі музичного мистецтва uk
dc.subject молодший шкільний вік uk
dc.subject художня інтерпретація мистецьких творів uk
dc.subject естетична творчість uk
dc.subject artistic competence uk
dc.subject art uk
dc.subject future music teachers uk
dc.subject junior school age uk
dc.subject preschool age uk
dc.subject artistic interpretation of works of art uk
dc.subject aesthetic creativity uk
dc.subject future teachers of musical art uk
dc.subject younger school age uk
dc.subject musical art uk
dc.subject aesthetic competence uk
dc.title Формування мистецької компетентності дітей як необхідна складова професійної підготовки майбутніх учителів uk
dc.title.alternative Formation of artistic competence of children as a necessary component of professional training of future teachers uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 373.3.015.31:7
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.15


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу