ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Гао Мін![]() |
|
dc.date.accessioned | 2024-12-17T12:31:58Z | |
dc.date.available | 2024-12-17T12:31:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Гао Мін. Системно-компетентнісний підхід до формування практичного досвіду студентів факультетів мистецтв / Гао Мін // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 32. – С. 76-83. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47065 | |
dc.description.abstract | У системно-компетентнісному підході фахове навчання студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів розглядається в якості процесу, за допомогою якого майбутні вчителі музичного мистецтва акумулюють сукупний досвід вокального виконавства. Виокремлено складові вокально-виконавського досвіду: досвід як продукт когнітивної діяльності про зміст і характерні особливості вокального виконавства, зафіксованого у відповідних знаннях; досвід, накопичений безпосередньо у процесі прилюдного співу на сцені, в класі на уроці мистецтва, у вокальному або хоровому колективі перед учнями тощо, трансформованого у вокально-виконавські уміння; досвід вокально-виконавської надійності, який виражається у здатності ефективного розв’язання проблемних ситуацій прилюдного вокального виступу; досвід, що існує у формі особистісних орієнтацій, завдяки яким успішність вокально-виконавської діяльності набуває особистісного смислу. | uk |
dc.description.abstract | The article reveals a system-competency approach to the formation of practical experience in the professional activity of students of art faculties of universities. The professional competence of a music teacher reflects the appropriate level of knowledge, skills, and experience in the fields of conducting-choir, vocal performance, instrumental performance, music theory, education, etc., the ability to complexly and effectively implement which enables full-fledged combined music lessons and extracurricular activities. The components of vocal performance experience are singled out, which integrate: experience as a product of cognitive activity about the content and characteristic features of vocal performance recorded in relevant knowledge; experience gained directly in the process of public singing on stage, in the classroom at an art lesson, in a vocal or choral group in front of students, etc., transformed into vocal and performing skills; experience of vocal performance reliability, which is expressed in the ability to effectively solve problematic situations of public vocal performance; experience that exists in the form of personal orientations, thanks to which the success of vocal performance acquires personal meaning for the future music teacher. The application of the system-competency approach provides an opportunity to consider the professional training of students of art faculties of pedagogical universities as a process through which future music teachers can gain and accumulate cumulative experience of vocal performance, which, in turn, enables the formation of vocal-performance competence in them as an important component of professional competence. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | системно-компетентнісний підхід | uk |
dc.subject | фахова діяльність | uk |
dc.subject | студенти факультетів мистецтв | uk |
dc.subject | формування практичного досвіду | uk |
dc.subject | вокально-виконавський досвід | uk |
dc.subject | system-competency approach | uk |
dc.subject | professional activity | uk |
dc.subject | students of art faculties | uk |
dc.subject | formation of practical experience | uk |
dc.subject | vocal performance experience | uk |
dc.title | Системно-компетентнісний підхід до формування практичного досвіду студентів факультетів мистецтв | uk |
dc.title.alternative | Systematic competence approach to the formation of practical experience of students of the faculties of arts | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 378.016:784:78 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.10 |