ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Згурська, Наталія Миколаївна![]() |
|
dc.date.accessioned | 2024-12-17T11:55:50Z | |
dc.date.available | 2024-12-17T11:55:50Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Згурська, Н. М. Особливості формування інтегративного мислення студентів вищих мистецьких закладів у межах фортепіанного виконавства / Н. М. Згурська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 32. – С. 13-19. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47057 | |
dc.description.abstract | У статті розкриваються особливості формування інтегративного мислення майбутніх педагогів, що ґрунтуються на цілісності усіх процесів та явищ, комплексній взаємодії мистецьких дисциплін, системності й послідовності фортепіанного навчання. Гармонійний розвиток особистості, пізнавальна й творча діяльність складають важливий аспект формування визначеного феномена. Особливостями формування інтегративного мислення майбутніх учителів музичного мистецтва у класі фортепіано є цілісність інтеграційних складових навчання, орієнтування на неповторність особистості виконавця, наявність спільних цілей, завдань та методів навчання, цілісність системи музично-виконавської підготовки на основі єдності змісту виконавських та теоретичних дисциплін, використання різних видів музичної діяльності в їх комплексній взаємодії, застосування інноваційних форм та засобів навчання. Формування інтегративного мислення є процесом поєднання усіх його видів та мисленнєвих операцій. У межах даного процесу здійснюється синтез та взаємопроникнення світоглядних позицій, спеціальних знань та умінь, творчої активності, рефлексії тощо. | uk |
dc.description.abstract | The features of forming integrative students' thinking based on the integrity of all processes and phenomena, and the complex interaction of the artistic discipline system and the sequence of piano training in higher art institutions, are revealed. The harmonious development of personality, cognitive and creative activity constitutes an important aspect. The author believes that integrative thinking always operates with various types of mental operations but relies on images that are filled with emotional content. Therefore, the development of the researched phenomenon in the piano class should combine the logic of construction and the specificity of the figurative content of the work, the disclosure of the emotional mood, and the strengthening of empathic processes. Worthy of attention is the provision that musical performance, in particular, the piano, activates the integrative mechanisms of thinking, improves artistic qualities, technical skill, and provides effective auditory self-control. It is also noted that public musical performance activities are based on a combination of special abilities: artistry, executive will and endurance, resistance to extreme conditions, and specific technical and psychomotor abilities. The integrity of the integrative components of education was revealed. Focusing on the uniqueness of the performer's personality, the presence of common goals, tasks, and teaching methods, and the integrity of the system of musical and performing training based on the unity of the content of performing and theoretical disciplines. The use of various types of musical activities in their complex interaction and the use of innovative forms and means of learning were also highlighted. The author proved that the formation of integrative thinking is a process of combining all its types and thought operations. Within this process, synthesis and interpenetration of worldview positions, special knowledge and skills, creative activity, reflection, etc., are carried out. It is emphasized separately that the process of forming the integrative thinking of future teachers-musicians through means of piano performance has a personal character, which involves taking into account the individual qualities of students and focusing on the combination of professional skills and aesthetic perception of the world. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | інтегративне мислення | uk |
dc.subject | цілісність інтеграційного навчання | uk |
dc.subject | взаємопоєднання професійного та естетичного | uk |
dc.subject | музично-виконавська діяльність | uk |
dc.subject | фортепіанне виконавство | uk |
dc.subject | integrative thinking | uk |
dc.subject | integrity | uk |
dc.subject | interplays of professional and aesthetic formation | uk |
dc.subject | peculiarities of the formation of integrative thinking of teachers-musicians | uk |
dc.subject | musical performance activity, piano performance | uk |
dc.title | Особливості формування інтегративного мислення студентів вищих мистецьких закладів у межах фортепіанного виконавства | uk |
dc.title.alternative | Features of forming integrative students' thinking in higher art institutions in the area of piano performance | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 378.091.313:780.616.432 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.02 |