Вступ: Методика використання засобів і методів спеціальної фізичної підготовки акробатів з урахуванням вимог вузьких спеціалізацій підвищує рівень рухової підготовленості, забезпечує ефективне освоєння базових рухових дій на етапі початкової спортивної спеціалізації, сприяє поліпшенню спортивного результату. Але, аналіз науково-методичної літератури і досвід практики показують, що питання, пов'язані з раціональним використанням засобів і методів спеціальної фізичної підготовки юних акробатів на етапі базової підготовки розроблені недостатньо. Проблема ускладняється великою кількістю вузьких спеціалізацій в даному виді спорту. Мета дослідження – виявити та проаналізувати структуру та зміст спеціальної фізично підготовки акробатів. Методи: аналіз навчальної програми для дитячо-юнацьких спортивних шкіл зі спортивної акробатики, педагогічне спостереження, анкетування. Результати: Аналіз навчальної програми з виду спорту дозволив виявити, що зміст розділу спеціальної фізичної підготовки не повною мірою відповідає вимогам обраної юним спортсменом вузької спеціалізації. В результаті педагогічного спостереження виявлено, що, залежно від стажу тренерської діяльності, структура та зміст тренувальних занять відрізняється. В результаті анкетування виявлено, що 100% тренерів вважають, що всі види підготовки повинні здійснюватися з урахуванням вузьких спеціалізацій у спортивній акробатиці; досвідчені тренери мають власні методичні напрацювання щодо засобів спеціальної фізичної підготовки з урахуванням вимог обраного амплуа та незважаючи на те більшість з них потребують додаткової методичної інформації щодо цих засобів. Висновки: Враховуючи вимоги до спортивної акробатики на сучасному етапі, результати педагогічного спостереження та аналізу змісту і структури навчальної програми для ДЮСШ зі спортивної акробатики автором розроблено структуру видів підготовки з урахуванням вимог обраного амплуа акробатів.
Introduction: The method of using means and methods of special physical training of acrobats, taking into account the requirements of narrow specializations, increases the level of motor readiness, ensures effective mastering of basic motor actions at the stage of initial sports specialization, contributes to the improvement of sports results. However, the analysis of scientific and methodical literature and practical experience show that issues related to the rational use of means and methods of special physical training of young acrobats at the stage of basic training are not sufficiently developed. The problem is complicated by a large number of narrow specializations in this sport. The purpose of the research is to identify and analyze the structure and content of the special physical training of acrobats. Methods: analysis of the curriculum for children's and youth sports schools on sports acrobatics, pedagogical observation, questionnaires. Results: The analysis of the sports training program revealed that the content of the special physical training section does not fully meet the requirements of the narrow specialization chosen by the young athlete. As a result of pedagogical observation, it was found that, depending on the experience of coaching, the structure and content of training sessions differ. As a result of the survey, it was found that 100% of trainers believe that all types of training should be carried out taking into account narrow specializations in sports acrobatics; experienced trainers have their own methodological developments regarding the means of special physical training, taking into account the requirements of the chosen role, and despite this, most of them need additional methodical information about these means.
Conclusions: Taking into account the requirements for sports acrobatics at the current stage, the results of pedagogical observation and analysis of the content and structure of the curriculum for sports acrobatics, the author developed a structure of types of training taking into account the requirements of the chosen role of acrobats.