У дисертації здійснений комплексний аналіз аксіологічних аспектів творчої спадщини Володимира Короленка в історико-філософському контексті. Розглянуто особливості трактування мислителем основних ціннісних орієнтацій у різних філософських та релігійних напрямках (спадщині Сократа і Платона (класична антична філософія), М.Монтеня (філософія епохи Відродження), Вольтера (філософія французького Просвітництва), Джона Дж.С. Мілля та Ж.-М. Гюйо (філософія початку XIX століття), В.Леніна, К.Маркса, П.Струве, М.Туган-Барановського (філософія кінця XIX - початку XX століття), буддизмі, християнстві, мусульманстві. Шляхом історико-філософського аналізу розкрито специфічні риси тлумачення В.Королепком таких філософських та етичних категорій як
«діалектика», «метафізика», «скептицизм», «матеріалізм», «свідомість», «воля», «щастя», «добро», «зло», «помста», які він інтерпретував ненауково, виходячи з власних міркувань і світосприйняття. Показано актуальність ідей В.Короленка на сучасному етапі розвитку Української держави, погляди на проблему запобігання війни та встановлення миру, співіснування української та російської культур, захисту гнаної української духовно-національної ідентичності й доцільність їх вивчення сучасниками.
The thesis presents a comprehensive analysis of the axiological aspects of the creative heritage of Volodymyr Korolenko in historical and philosophical context. It describes peculiarities of the thinker’s interpretation of basic value orientations in different philosophical and religious trends (legacy of Socrates and Plato (classical ancient philosophy), M. de Montaigne (Renaissance philosophy), Voltaire (French Enlightenment philosophy), J.S. Mill and J.-M. Guyau (philosophy of the early nineteenth century), V.Lenin, K.Marx, P.Struve, M.Tugan-Baranovsky (philosophy of the late XIX — early XX century), in Buddhism, Christianity and Islam.
Through historical and philosophical analysis, specific features of Korolenko’s interpretation of philosophical and ethical categories are defined, namely «dialectics», «metaphysics», «skepticism», «materialism», «consciousness», «will», «happiness», «good», «vil», «revenge» interpreted by him in unscientific
manner on the basis of his own thoughts and world outlook. The study shows the actuality of Korolenko’s ideas at the present stage of development of Ukraine, his viewpoints on war preventing and peacemaking, coexistence of Ukrainian and Russian cultures, protection of persecuted Ukrainian spiritual and national identity and expediency of study thereof by contemporaries.