Військово-історична реконструкція є поширена у великих містах України: Київ, Львів, Харків, Одеса, Вінниця та інші. Враховуючи московське вторгнення в Україну, військово-історична реконструкція з 2008 року несла в собі патріотичне виховання, просвітницьку діяльність та підготовку її учасників до війни. На сьогодні велика частина реконструкторів приєдналася до сил оборони України. При підготовці школярів до оборони України ми орієнтуємося на використання військово-історичної реконструкції, а саме військово-прикладних вправ, які у ній присутні.
Ми опитали вчителів трьох ключових предметів – історії України, захисту України та фізичної культури. Таке поєднання предметів зумовлено орієнтацією наукового дослідження на покращення фізичного виховання в школа, вирішення питання патріотичного виховання через призму історії України, а також питання підготовки молоді до оборони України. Метою дослідження було представити результати відповідей про ставлення вчителів до військово-історичної реконструкції, та вплив цієї методики на фізичний розвиток учнів, патріотизм та підготовку молоді до оборони України. Для проведення дослідження була розроблена анкета на онлайн платформі, яка була поширена по школах усієї України. Було використано соціологічні методи та методи математичної статистики при обробці даних. Результати опитування вчителів засвідчили, що 99,3% респондентів погодилися з тим, що вивчення учнями історії українського війська є важливою. Про військово-історичну реконструкцію знають 47,2% опитаних вчителів. На думку 72% вчителів, військово-історична реконструкція через "живу історію", та реальне переживання подій минулого України, дозволить підвищити рівень патріотизму в школярів. Також вона посіла 3-тє місце серед методик за впливом на фізичний розвиток учнів. Близько 58% респондентів зацікавила методика використання військово-історичної реконструкції на уроках фізичного виховання. Результати дослідження свідчать про підтримку вчителями використання військово-історичної реконструкції на уроках фізичної культури старшокласників.
Military-historical reenactment is widespread in major cities of Ukraine: Kyiv, Lviv, Kharkiv, Odesa, Vinnytsia, and others. Considering the geopolitical changes that have taken place in Ukraine and its neighboring countries, military-historical reenactment has carried patriotic education, enlightenment activities, and prepared its participants for war. Currently, reenactments are not conducted in Ukraine due to the full-scale invasion by Moscow, and a significant portion of reenactors have joined the Ukrainian defense forces. Therefore, we now have an acute need for patriotic and military education for society, especially the youth. Regarding the preparation of students for the defense of Ukraine, our study focuses on the use of military-historical reenactment, specifically the military-applied exercises present in it. We developed a methodology, identifying key exercises that children can perform during physical education classes. We emphasize that we consider the application of reenactment as a module within the physical education curriculum for senior classes. Based on this, we developed an online survey to gather information from teachers regarding the implementation of this methodology in schools. We surveyed teachers of three key subjects: Ukrainian history, defense of Ukraine, and physical education. This combination of subjects is driven by the scientific study's focus on improving physical education in schools, addressing patriotic education through the lens of Ukraine's history and the struggle of the Ukrainian people, and preparing the youth for the defense of Ukraine. The purpose of the study was to present the results of respondents' answers, which provided information on teachers' attitudes towards military-historical reenactment and the impact of this methodology on the physical development of students, patriotism, and the preparation of youth for the defense of Ukraine. To conduct the study, a questionnaire was developed on an online platform. Access to the questionnaire was distributed through appeal letters from the education departments of each region of Ukraine, which were then disseminated to educational institutions – schools. Thus, sociological methods and mathematical statistics were used in data processing.
The survey results indicated that 99.3% of the teachers agreed on the importance of students learning about the history of the Ukrainian military. Military-historical reenactment is known by 47.2% of the surveyed teachers. According to 72% of the teachers, military-historical reenactment, through "living history" and the real experience of past events in Ukraine, can significantly increase the level of patriotism among students. Additionally, military-historical reenactment ranked third among methodologies in terms of its impact on students' physical development. Approximately 58% of the respondents expressed interest in incorporating military-historical reenactment into physical education lessons.
The results of the study indicate strong support from teachers for the use of military-historical reenactment in physical education lessons for high school students.