Проблема формування родинних цінностей у дітей дошкільного віку є актуальною в наш час, що підкреслюється у таких законодавчих документах з дошкільної освіти, як: Закон України «Про дошкільну освіту», програмах «Соняшник», «Я у світі», «Українське дошкілля». Мета статті – теоретично обґрунтувати сутність формування родинних цінностей дітей середнього дошкільного віку та визначити рівні сформованості родинних цінностей дітей середнього дошкільного віку на констатувальному етапі експериментального дослідження. Розглянуто трактування дослідниками понять «цінності», «моральні цінності», «родинні цінності». Уточнено сутність поняття «родинні цінності», а саме: сукупність життєвих знань про сім’ю, які базуються на уявленні про інститут сім’ї, взаємин у ній. Розглянуто підходи вчених до формування родинних цінностей у дітей дошкільного віку. Зазначено, що недостатньо дослідженою залишається проблема формування родинних цінностей у дітей середнього дошкільного віку. Описано констатувальний експеримент педагогічного дослідження, сутністю якого було виявлення стану сформованості родинних цінностей у дітей середнього дошкільного віку. Визначено компоненти та показники сформованості родинних цінностей дітей середнього дошкільного віку: інтелектуальний (понятійний) компонент з показниками, поведінковий (морально-ціннісний) компонент з показниками, емоційно-почуттєвий компонент з показниками. Схарактеризовано рівні сформованості родинних цінностей у дітей середнього дошкільного віку (високий, середній, низький). Розроблено шкалу та систему оцінювання показників. Запропонована методика діагностики для визначення ступеню прояву показників сформованості родинних цінностей у дітей середнього дошкільного віку. Представлено результати констатувального етапу дослідження, що довели доцільність проведення подальшої експериментальної роботи, а саме – формувального (розробки та проведення сучасної системи сюжетно-рольових ігор) та контрольного (підтвердження результативності розробленої формувальної системи роботи) експериментів.
The problem of the formation of family values in preschool children is relevant in our time, which is emphasized in such legislative documents in preschool education as: the Law of Ukraine «On Preschool Education», programs «Sunflower», «I am in the World», «Ukrainian Preschool». The purpose of the article is to theoretically substantiate the essence of the formation of family values in children of middle preschool age and to determine the levels of formation of family values in children of middle preschool age at the ascertaining stage of the experimental study. The interpretation of the concepts of «values», «moral values», «family values» by researchers is considered. The essence of the concept of «family values» has been clarified, namely: a set of vital knowledge about the family, which is based on the idea of the institution of the family, relationships within it. The approaches of scientists to the formation of family values in preschool children are considered. It is noted that the problem of the formation of family values in children of middle preschool age remains insufficiently researched. The ascertaining experiment of pedagogical research is described, the essence of which was to identify the state of formation of family values in children of middle preschool age. The components and indicators of the formation of family values in children of middle preschool age are determined: the intellectual (conceptual) component with indicators, the behavioral (moral-val-ue) component with indicators, the emotional-sensual component with indicators. The levels of formation of family values in children of middle preschool age are characterized (high, average, low). A scale and a system for evaluating indicators have been developed. A diagnostic technique is proposed for determining the degree of manifestation of indicators of the formation of family values in children of middle preschool age. The results of the ascertaining stage of the research are presented, which proved the expediency of conducting further experimental work, namely formative (development and implementation of a modern system of plot-role-playing games) and control (confirmation of the effectiveness of the developed formative work system) experiments.