Стаття присвячена актуальній проблемі формування національної ментальності майбутніх українських учителів із використанням культурної спадщини народів, що проживали на території нашої держави (скіфів). Акцент у науковій публікації зроблено на уточненні сутності поняття «педагогічні умови» та визначенні їх особливостей як узагальненої сукупності об’єктивних можливостей та обставин для забезпечення ефективності та оптимізації педагогічного (освітнього) процесу (необхідність установлення внутрішніх та зовнішніх зв’язків освітнього процесу, котрі впливають на його якість; штучність конструювання педагогічних умов; наявність технологічної і практичної складових реалізації виокремлених дослідником педагогічних умов). На основі проведеного контент-аналізу та прогнозування з’ясовані педагогічні умови формування національної ментальності майбутніх учителів із використанням історичної спадщини скіфів, а саме: актуалізація усвідомлення майбутніми вчителями ціннісної природи української ментальності у процесі етнізації змісту їх професійної підготовки засобами культурної спадщини скіфів; створення освітнього середовища вищої школи засобами скіфських реліквій, що впливає на розвиток особистісного ментального простору кожного майбутнього вчителя; обґрунтування та застосування у практиці роботи ЗВО експериментальної програми формування національної ментальності майбутніх учителів як реалізації набутих знань і мотивів в активному громадянському житті; розробка комплексного навчально-методичного інструментарію використання культурної спадщини скіфів із метою формування їх національної ментальності. Зроблено висновок про зміну загального розуміння ролі культурної спадщини скіфів у стратегіях освітньої політики України, необхідності реконструкції об’єктів минулого, їх збереження у потоці нескінченних змін й адаптації до ефективного застосування у складному та динамічному сучасному освітньому середовищі України.
The article is devoted to the actual problem of forming of the national mentality of future Ukrainian teachers using the cultural heritage of the peoples who lived on the territory of Ukraine’s state (the Scythians). The emphasis in the scientific publication is clarifying the essence of the concept of «pedagogical conditions» and defining their features as a generalized set of objective opportunities and circumstances to ensure the effectiveness and optimization of the pedagogical (educational) process (the need to establish internal and external connections of the educational process that affect its quality; the artificiality of the construction of pedagogical conditions; the presence of technological and practical components of the pedagogical conditions identified by the researcher). On the basis of content analysis, the pedagogical conditions for the formation of the national mentality of future teachers using the historical heritage of the Scythians have been clarified, namely: the actualization of the awareness of the future teachers of the valuable nature of the Ukrainian mentality in the process of ethnicizing the content of their professional training by means of the cultural heritage of the Scythians; creation of an educational environment of a higher school by means of Scythian relics, which affects the development of the personal mental space of each future teacher; substantiation and application in practice of the work of higher education institutions of the experimental program of formation of the national mentality of future teachers as the implementation of acquired knowledge and motives in active civic life; development of a comprehensive educational and methodological toolkit for using the cultural heritage of the Scythians with the aim of forming their national mentality. A conclusion has been made about the change in the general understanding of the role of the cultural heritage of the Scythians in the educational policy strategies of Ukraine, as well as in the need to reconstruct the objects of the past, their preservation in the flow of endless changes and adaptation to effective use in the complex and dynamic modern educational environment of Ukraine.