У статті розглядається зміст та технології єдності фізичного і військово-патріотичного виховання старшокласників. Виокремлено, що актуальність дослідження зумовлена потребою суспільства у самодостатній, цілеспрямованій, рішучій, впевненій у собі особистості, яка здатна усвідомлювати свою роль у житті держави, брати активну участь у прикладній фізичній підготовці, фізкультурно-оздоровчій діяльності та суспільному житті, бути готова до захисту Батьківщини, віддана її інтересам. У статті зазначено про вивчення сучасної психолого-педагогічної літератури щодо досліджуваної категорії. Результати аналізу практики освітньої роботи закладів загальної середньої освіти підтверджують, що рівні фізичної та військово-патріотичної вихованості учнів старшої школи не відповідають сучасним вимогам в умовах воєнного стану. Виокремлено, що зміст прикладної фізичної підготовки полягає в тому, щоб старшокласники (майбутні воїни Збройних Сил України) під час уроків фізичної культури і «Захисту України» набули необхідні знання, уміння і навички про фізичну й тактико-технічну підготовку, фізичну, необхідність подолання значних фізичних навантажень та несприятливих чинників бойової діяльності.
The article examines the content and technologies of the unity of physical and military-patriotic education of high school students. It is highlighted that the relevance of the research is determined by society's need for a self-sufficient, goal-oriented, decisive, self-confident individual who is able to realize his role in the life of the state, to take an active part in applied physical training, physical culture and health activities and social life, to be ready to protect the Motherland , devoted to her interests. The article mentions the study of modern psychological and pedagogical literature on the studied category. The results of the analysis of the practice of educational work of general secondary education institutions confirm that the levels of physical and military-patriotic education of high school students do not meet modern requirements in the conditions of martial law. It is highlighted that the content of applied physical training consists in the fact that high school students (future soldiers of the Armed Forces of Ukraine) during the lessons of physical culture and "Defense of Ukraine" acquire the necessary knowledge, skills and abilities about physical and tactical-technical training, physical, the need to overcome significant physical exertion and adverse factors of combat activity. In our opinion, using the unity of physical and military-patriotic education in the process of applied physical training helps high school students to gain the necessary knowledge and ideas, new interesting practical experience; try yourself in various physical and mass activities and military-patriotic roles; to acquire the necessary skills and abilities to work in a team. Also, the benefit of this research lies in the actualization of important functions of education, namely: increasing the levels of physical fitness, physical and military-patriotic upbringing of schoolchildren in conditions of armed and informational aggression; increasing the level of readiness of students to serve in the Armed Forces, other military formations and the defense of Ukraine; protection of high school students from hostile information and propaganda influence.