Розглянуто результати аналізу статистичних даних Міністерства освіти і науки України щодо стану інклюзивної освіти у закладах загальної середньої освіти, а також актуальні проблеми фізичного виховання дітей з особливими освітніми потребами. У досліджені використані офіційні звіти у період з 2020 по 2023 роки, а також дані щодо доступу дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивної освіти у Львівській та Тернопільській областях. Встановлено, що впродовж останніх 4 років в Україні спостерігається тенденція збільшення кількості дітей з особливими освітніми потребами, що залучені до освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти – з 0,45% у 2020 році до 0,89% у 2023 році. Проте класифікації педагогічних підходів для кожної окремого типу порушення розвитку дітей з ООП у розрізі рівня їх підтримки та навчально-методичного забезпечення у фізичному вихованні не розроблено.
The article examines the results of an analysis of statistical data from the Ministry of Education and Science of Ukraine on the state of inclusive education in general secondary education institutions, as well as current issues in the physical education of children with special educational needs (SEN). The study uses official reports from 2020 to 2023, along with data on access to inclusive education for children with SEN in the Lviv and Ternopil regions. It has been established that over the past four years, Ukraine has seen an increasing trend in the number of children with special educational needs involved in the educational process in general secondary education institutions, rising from 0.45% in 2020 to 0.89% in 2023. However, pedagogical approaches for each specific type of developmental disorder among children with SEN, considering their level of support and educational-methodical provision in physical education, have not been developed.
Moreover, there is a pressing issue of staffing and the need to train physical education specialists for inclusive education.