European integration processes in Ukraine require an individual to have a high level of foreign language skills. This leads to actualization of the problem of effective foreign language learning in educational institutions. According to the Concept of the New Ukrainian School, a graduate of a general secondary education institution should have developed foreign language communicative competence, and the level of English language proficiency should correspond to level B1 (independent user: threshold) of the Common European Framework of Reference for Languages. This leads to the fact that the issue of learning a foreign language from an early age is becoming more and more significant. The peculiarities of learning grammar as one of the most difficult aspects of the English language in primary school are considered in the article, the English grammatical competence is characterized, the age characteristics of primary school children are analysed, which must be taken into account in the process of learning a foreign language. The structure of grammatical competence for primary school students is determined, which includes: grammatical knowledge (meaning and forms), grammatical skills in speech (receptive – for listening and reading in order to understand the structure of the language, reproductive – for oral and written expression of speech acts from the point of view of correct application of language structures in speech), information about grammar. The aim of the article is to study and analyse gamified online resources for teaching English grammar in primary school. The lack of all primary school students in Ukraine the opportunity to attend lessons offline, and the need to adapt to distance learning, requires foreign language teachers to use a variety of additional resources to effectively organize the learning process, both in class and at any time convenient for students. The study examines and provides examples of the usage of such gamified online resources as Baamboozle, LearningApps and Wordwall, which enable the teacher to motivate students to study and implement a person-oriented approach.
Євроінтеграційні процеси в Україні вимагають від особистості володіння іноземною мовою на високому рівні. Це призводить до актуалізації проблеми ефективного вивчення іноземної мови в закладах освіти. За Концепцією Нової української школи у випускника закладу загальної середньої освіти повинна бути сформована іншомовна комунікативна компетентність, а рівень володіння англійської мови відповідати рівню В1(незалежний користувач: рубіжний) Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти. Це призводить то того, що проблема вивчення іноземної мови з раннього віку стає все більш значущою. У статті розглянуто особливості навчання граматики як одного з найскладніших аспектів англійської мови у початковій школі, схарактеризовано англомовну граматичну компетентність, проаналізовано вікові особливості дітей молодшого шкільного віку, які необхідно враховувати в процесі навчання іноземної мови. Визначена структура граматичної компетентності для учнів початкової школи до якої належать: граматичні знання (значення та форм), граматичні навички у мовленні (рецептивні – для аудіювання та читання з метою розуміння будови мови, репродуктивні – для усного та писемного вираження мовленнєвих дій з точки зору правильного застосування мовних структур у мовленні), відомості про граматику.
Метою статті є вивчення та аналіз гейміфікованих онлайн-ресурсів для навчання граматики англійської мови в початковій школі, оскільки відсутність у всіх учнів в Україні можливості відвідувати уроки офлайн, та необхідність прилаштовуватися до дистанційного навчання, вимагає від учителів іноземних мов використання різноманітних додаткових ресурсів для ефективної організації процесу навчання як на уроках, так і у будь-який зручних для учнів час. У дослідженні розглянуто та наведено приклади використання таких гейміфікованих онлайн-ресурсів як Baamboozle, LearningApps та Wordwall, які дають можливість вчителеві мотивувати учнів до навчання та реалізовувати особистісно орієнтований підхід.