У статті представлено аналіз структури та змісту навчально-методичного комплексу освітньої компоненти «Біологічна хімія», яка вивчається у межах освітньо-професійної програми «Фармація» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти спеціальності 226 Фармація, промислова фармація. У зв’язку з оновленням ОПП та затвердженням професійного стандарту «Асистент фармацевта» актуалізовано зміст усіх елементів НМК «Біологічна хімія» саме у контексті формування фахових компетентностей здобувачів освіти. Оскільки складові НМК є практично однаковими для усіх освітніх компонент у статті акцентується на їх змістовому наповненні та професійному спрямуванні. Програма ОК, як основний документ НМК, має чітку структуру, і, передусім, окреслює зміст навчального матеріалу, який і визначає форми та методи, що застосовуються під час роботи і викладача, і студента. У статті проаналізовано основні компоненти навчальної програми та детально розглянуто зв'язок її змістового наповнення з фаховими дисциплінами та майбутньою професією здобувачів освіти. Стверджується необхідність вільного доступу усіх методичних матеріалів НМК (лекційного курсу, інструкцій до практичних занять та контрольних заходів). Представлено особливості підготовки лекційного курсу з біологічної хімії та обґрунтовано доцільність використання відеоматеріалів, які дозволяють візуалізувати доволі складний теоретичний матеріал цієї ОК. Описано структуру та особливості проведення практичних занять, які становлять понад 60% від загального аудиторного навантаження. Детально розглянуто форми контролю (поточного та підсумкового) навчальної діяльності студентів, в т.ч. в умовах дистанційного навчання. Якісно опрацьований НМК є важливою умовою ефективної роботи усіх учасників виховного процесу та забезпечує формування окреслених у освітньо-професійній програмі фахових компетентностей та програмових результатів навчання.
The article presents an analysis of the structure and content of the educational and methodological complex of the educational component «Biological сhemistry», which is studied within the framework of the educational and professional program "Pharmacy" in the specialty 226 Pharmacy, Industrial Pharmacy. In connection with the update of the educational and professional program and the approval of the professional standard "Pharmacist's Assistant", the content of all elements of the educational and methodological complex "Biological Chemistry" was updated in the context of the formation of professional competencies of students. Since the components of the educational and methodological complex are practically the same for all educational components, the article focuses on their content and professional orientation. The program of a discipline, as the main document of the educational and methodological complex, has a clear structure, and, first of all, it outlines the content of the educational material, which determines the forms and methods used in the work of both the teacher and the student. The article analyzes the main components of the curriculum and discusses in detail the relationship of its content with professional disciplines and the future profession of students. The necessity of free access to all methodological materials – lecture course, instructions for practical classes and control measures – is asserted. The peculiarities of preparing a lecture course in biological chemistry are presented and the expediency of using video materials that allow visualizing the rather complex theoretical material of this discipline is substantiated. The structure and features of practical classes, which account for more than 60% of the total classroom load, are described. The forms of control (current and final) of students' learning activities, including in the conditions of distance learning, are considered in detail. A well-developed educational and methodological complex is an important condition for the effective work of all participants in the educational process and ensures the formation of professional competencies and program learning outcomes outlined in the educational and professional program.