ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Nazymok, Viktor | |
dc.contributor.author | Martynov, Yurii | |
dc.date.accessioned | 2024-10-02T08:44:49Z | |
dc.date.available | 2024-10-02T08:44:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Nazymok, V. Interdisciplinary integration in the formation of students' health culture and competence and competence in the activity of a physical education teacher / V. Nazymok, Yu. Martynov // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 9 (182). – С. 247-250. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46247 | |
dc.description.abstract | The integrated system of educational content in the subject "Physical Education" corresponds to the invariant structure of activity, including cognitive, communicative, holistic-orientational, transformative, aesthetic, physical and other functions; that is, a set of actions and relatively completed elements aimed at achieving a certain intermediate conscious goal form a certain integrity, unity. To implement this integrity, it is necessary: firstly, to develop and transition to a scientifically substantiated concept of interdisciplinary integration adequate to the requirements of the objective law of high-quality development of education; secondly, integrative training and retraining of teachers and the creation of an educational and methodological mechanism for the creative implementation of this concept in university practice. The construction of holistic solutions to health problems in the cognitive and professional activities of students and graduates is considered as a determining criterion for the practical implementation of interdisciplinary integration (IDI) in professional education. And system analysis is a scientific and practical tool for its implementation in university practice. The main task of education in any discipline is to develop in students the need and skills to use its content to develop a disciplinary and holistic process for solving a health problem as a professional one. This involves specifying the target functions of different groups of academic disciplines. In addition, the health-creative professional and pedagogical problem, being interdisciplinary by nature, in the process of constructing its integral solution presupposes and technologically requires the implementation of MDI, which acts as a condition and form of its implementation. That is, with the help of the discipline "Physical Education" integral pictures of the process of solving each health-creative problem are constructed. The mechanism of MDI consists in the implementation of the gnostic, constructive, design and prognostic functions of the disciplines participating in solving the problem; in the transformation of their "apparatus" into an integrative methodological, theoretical and technological tool - into a scheme of the orienting basis for actions in constructing disciplinary and integral models of the process of forming a health culture in the process of physical education. Finally, in general, the mechanism of MDI consists in the preparation and real implementation of students (especially in fundamental disciplines) in the practice of solving professional health-creative problems. | uk |
dc.description.abstract | Інтегрована система змісту освіти з предмета «Фізичне виховання» відповідає інваріантній структурі діяльності, що включає пізнавальну, комунікативну, цілісно-орієнтовну, перетворювальну, естетичну, фізичну та інші функції; тобто сукупність дій і відносно завершених елементів, спрямованих на досягнення певної проміжної свідомої мети, утворюють певну цілісність, єдність. Для реалізації цієї цілісності необхідно: по-перше, розробити та перейти до науково обґрунтованої концепції міжпредметної інтеграції, адекватної вимогам об’єктивного закону якісного розвитку освіти; по-друге, інтеграційна підготовка та перепідготовка викладачів та створення навчально-методичного механізму творчого впровадження цієї концепції в практику ВНЗ. Побудова цілісних рішень здоров’язберігаючих проблем у пізнавальній та професійній діяльності студентів і випускників розглядається як визначальний критерій практичної реалізації міждисциплінарної інтеграції (МДІ) у професійній освіті. А системний аналіз є науково-практичним засобом його впровадження в практику ВНЗ. Основним завданням навчання з будь-якої дисципліни є формування у студентів потреби та навичок використовувати її зміст для розвитку дисциплінарного та цілісного процесу вирішення проблеми здоров’я як підготовки до майбутньої професійної діяльності. Це передбачає конкретизацію цільових функцій різних груп навчальних дисциплін. Крім того, оздоровчо-творча професійно-педагогічна проблема, будучи міждисциплінарною за своєю природою, у процесі побудови свого цілісного вирішення передбачає і технологічно потребує реалізації МДІ, яка виступає як умова і форма її реалізації. Тобто за допомогою дисципліни «Фізичне виховання» будуються цілісні картини процесу вирішення кожної оздоровчо-творчої задачі. Механізм МДІ полягає в реалізації гностичної, конструктивної, проектної та прогностичної функцій дисциплін, які беруть участь у вирішенні проблеми; у перетворенні їх «апарата» в інтегративний методологічний, теоретичний і технологічний інструмент – у схему орієнтовної основи дій при побудові дисциплінарної та інтегральної моделей процесу формування культури здоров’я в процесі фізичного виховання. Нарешті, в цілому механізм МДІ полягає в підготовці та реальному впровадженні студентів (особливо з фундаментальних дисциплін) у практику вирішення професійних оздоровчо-творчих завдань. | uk |
dc.language.iso | en | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | integration | uk |
dc.subject | students | uk |
dc.subject | health culture | uk |
dc.subject | physical education | uk |
dc.subject | process | uk |
dc.subject | mechanisms | uk |
dc.subject | preparation | uk |
dc.subject | інтеграція | uk |
dc.subject | студенти | uk |
dc.subject | культура здоров`я | uk |
dc.subject | фізичне виховання | uk |
dc.subject | процес | uk |
dc.subject | механізми | uk |
dc.subject | підготовка | uk |
dc.title | Interdisciplinary integration in the formation of students' health culture and competence and competence in the activity of a physical education teacher | uk |
dc.title.alternative | Міждисциплінарна інтеграція у формуванні культури здоров'я студентів та компетенція і компетентність у діяльності викладача з фізичного виховання | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.9(182).46 |