Мета роботи: – визначити професійно-значущі якості шахістів та виявити шляхи їх покращення. Методологія: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, програмно-нормативних документів, педагогічне спостереження. Наукова новизна: виявлено професійно-значущі якості шахістів, вони діляться на вроджені і набуті. До вроджених відносяться: відмінна пам'ять, висока концентрація, швидкість обробки інформації та прийняття рішень, творчість, інтуїція в позиційних ситуаціях, високий рівень енергії та витривалості. Набуті професійні якості шахіста формуються через систематичні тренування, практику, участь у турнірах та аналізу власної гри. Сюди входить глибоке вивчення дебютів, основних ідей та варіантів, типових для кожної позиції планів, вивчення схеми розстановки фігур, маневрування і ряду комбінаційних прийомів. Для покращення розвитку професійно-значущих якостей потрібно регулярно тренуватися і брати участь у змаганнях. Висновки: В кожного шахіста є особливі професійні якості, необхідні для досягнення успіху. Вони бувають вроджені і набуті протягом життя. Успіх у шахах залежить від ступеня розвитку цих якостей та від уміння опанувати їх. Всі професійні якості шахіста формуються під час тренувальної та змагальної діяльності. На думку багатьох вчених багато випадків різкого зменшення розсіяності у дітей та підлітків збігаються з початком серйозного їх захоплення шахами і є наслідком саме зазначеної особливості впливу шахів на психіку. Під час регулярних тренувань і змагань у шахіста розвиваються і вдосконалюються багато позитивних рис.
The purpose of the work: - to determine the professionally significant qualities of chess players and to identify ways to improve them. Methodology: analysis and generalization of data from scientific and methodical literature, programmatic and normative documents, pedagogical observation. Scientific novelty: the professionally significant qualities of chess players have been revealed, they are divided into innate and acquired. Innate includes: excellent memory, high concentration, speed of information processing and decision-making, creativity, intuition in positional situations, high level of energy and endurance. Acquired professional qualities of a chess player are formed through systematic training, practice, participation in tournaments and analysis of one's own game. This includes an in-depth study of openings, the main ideas and options typical for each position of the plans, the study of the arrangement of pieces, maneuvering and a number of combinational techniques. To improve the development of professionally significant qualities, you need to regularly train and participate in competitions. Conclusions: Every chess player has special professional qualities necessary for success. They are innate and acquired during life. Success in chess depends on the degree of development of these qualities and on the ability to master them. All professional qualities of a chess player are formed during training and competitive activities. According to many scientists, many cases of a sharp decrease in absent-mindedness in children and adolescents coincide with the beginning of their serious fascination with chess and are a consequence of the specified feature of the influence of chess on the psyche. During regular training and competitions, a chess player develops and improves many positive traits. Personal qualities of a chess player - their talent, character, state of health, preparedness, ability to apply his knowledge, act competently and professionally at the board, make accurate decisions in various situations require special study. Their knowledge will help to improve the educational and training process and prepare the chess player for the competition.