У статті визначено структуру і зміст сучасної моделі оздоровчої фізичної культури для відновлення психоемоційного стану військовослужбовців, які повертаються з передових позицій. Участь у військових подіях є потужним стресом, що призводить до функціональних порушень організму, розвитку соматичних захворювань і виникненню патологічних реакцій. Оздоровча фізична культура спрямована на збільшення стійкості до несприятливих психогенних впливів, корегування системи взаємовідносин особистості, пом’якшення соматичних та вегетативних розладів, формування здорового способу життя та активної позиції щодо подолання порушень. При обґрунтуванні педагогічної моделі ми опиралися на індивідуально-цільовий підхід підбору засобів оздоровчої фізичної культури. Зміст моделі визначався напрямками впливу основних складових оздоровчо-тренувального процесу: мети, форм роботи, засобів фізичної культури і спорту, педагогічних прийомів та результату. Кожен з компонентів, в свою чергу, має свої складові характеристики формування психофізичних якостей: фізичних, особистісних, комунікативних, вольових. Позитивна роль запропонованої моделі оздоровчої фізичної культури для відновлення психоемоційного стану військовослужбовців полягає в тому, що вона не тільки впливає на фізичну складову, але і активізує процес соціальної адаптації, шляхом включення військовослужбовців в колективну діяльність, а також сприяє покращенню психоемоційного стану, підвищує рівень рухової активності і працездатності.
The article defines the structure and content of the modern model of health-improving physical culture for the restoration of the psycho-emotional state of servicemen returning from the front line. Participation in military events is a powerful stressor that leads to functional disorders of the body, the development of somatic diseases and the occurrence of pathological reactions. Recreational physical culture is aimed at increasing resistance to adverse psychogenic influences, adjusting the system of personal relationships, mitigating somatic and vegetative disorders, forming a healthy lifestyle and an active position to overcome disorders. In substantiating the pedagogical model, we relied on an individualized and targeted approach to the selection of physical education means. The content of the model was determined by the directions of influence of the main components of the health improvement and training process: purpose, forms of work, means of physical culture and sports, pedagogical methods and results. Each of the components, in its turn, has its component characteristics of formation of psychophysical qualities: physical, personal, communicative, volitional. The positive role of the proposed model of health-improving physical culture for the restoration of the psycho-emotional state of servicemen is that it not only affects the physical component, but also activates the process of social adaptation by including servicemen in collective activities, and also contributes to the improvement of the psycho-emotional state, increases the level of physical activity and performance.