Визначення ключових факторів і найбільш значущих показників, що впливають на стан стопи, дозволить тренерам розробляти більш ефективні програми тренувань, спрямовані на підвищення спортивних результатів та збереження здоров'я тих хто займається. Мета дослідження – дослідити факторну структуру, що визначає взаємозв'язки між фізичним розвитком, станом стопи та рівновагою у дітей молодшого шкільного віку, які займаються рукопашним боєм. Результати. Факторна структура, що визначає взаємозв'язки між фізичним розвитком, станом стопи та рівновагою у дітей молодшого шкільного віку, які займаються рукопашним боєм, складається з 5 факторів, які пояснюють 71,46 % загальної дисперсії. Відповідно до змінних, які найбільше навантажили кожен із факторів, досліджувану структуру складають фактори: «Структурні характеристики стопи та рівновага», «Координація та динамічний баланс», «Анатомічні особливості правої стопи», «Фізичний розвиток» та «Оцінка стану стопи». Висновки. Між різними характеристиками стопи, рівновагою та фізичним розвитком існують тісні взаємозв'язки. Перспективи подальших досліджень. Показники, які виділилися в факторах, є важливими конструктами, які варто враховувати в подальшому моделюванні.
Determining the key factors and the most significant indicators affecting the condition of the foot will enable coaches to develop more effective training programs aimed at improving athletic performance and preserving the health of young athletes. The aim of this study is to investigate the factorial structure that defines the relationships between physical development, foot condition, and balance in elementary school-age children engaged in hand-to-hand combat. Results: 81 children of primary school age, who systematically attend hand-to-hand combat classes, took part in the study. The factor structure that defines the relationships between physical development, foot condition, and balance in elementary school-age children engaged in hand-to-hand combat was studied. Five factors were identified, explaining 71.46% of the total data variation. Based on the variables with the highest loadings on each factor, the structure consists of the following factors: "Structural characteristics of the foot and balance", "Coordination and dynamic balance", "Anatomical features of the right foot", "Physical development", and "Foot condition assessment". A close relationship between foot condition and the ability to maintain balance was established. In addition to static balance, coordination and the ability to maintain balance under dynamic conditions play an important role. The ability to maintain balance is also dependent on the general physical status of the children. The Chizhyn Index and the Dahle Angle are key markers for assessing the arch and shape of the foot. An important factor affecting walking and standing biomechanics is the degree of flatfoot. Conclusions: The obtained results confirm the existence of close relationships between various foot characteristics, balance, and physical development. Prospects for further research: The factors identified are important constructs that should be considered in further modeling, with gender and class duration included as additional predictors.