У статті розглянуто зміст і структуру структурно-функціональної моделі формування професійно-особистісних якостей курсантів-танкістів вищого військового навчального закладу та визначено основні її компоненти. Дана модель формування важливих якостей фахівця танкових спеціальностей включає характеристику особистості випускника вищого військового навчального закладу танкового профілю, який повинен володіти необхідними важливими здібностями, а саме: приймати правильні рішення щодо самого себе та підлеглого особового складу; пригнічувати власну невпевненість; визначати характер та зміст своєї військово-професійної діяльності. У статті розглянуто зміст і структуру структурно-функціональної моделі формування професійно-особистісних якостей курсантів-танкістів вищого військового навчального закладу та визначено основні її компоненти. Дана модель формування важливих якостей фахівця танкових спеціальностей включає характеристику особистості випускника вищого військового навчального закладу танкового профілю, який повинен володіти необхідними важливими здібностями, а саме: приймати правильні рішення щодо самого себе та підлеглого особового складу; пригнічувати власну невпевненість; визначати характер та зміст своєї військово-професійної діяльності.
The article considers the content and structure of the structural and functional model of formation of professional and personal qualities of tank cadets in a higher military educational institution and identifies its main components. This model of formation of important qualities of a tank specialist includes a characteristic of the personality of a graduate of a higher military educational institution of tank profile, who must have the necessary important abilities, namely: to make the right decisions about himself and subordinate personnel; suppress his own uncertainty; determine the nature and content of his military professional activity depending on the situation and conditions of modern combat; imagine the most effective ways to achieve the goals of military and professional activity. The scientific work also highlights the results of the organization and conduct of the pedagogical experiment, which testify to the high efficiency of the proposed structural and functional model of formation of important professional and personal qualities of cadets of a tank higher military educational institution. It was found that the most significant differences in the experimental group compared to the control group were noted in the development of courage, determination, perseverance and self-control.