В статті розглянуто розвиток освіти і науки в Україні та окреслені національні пріоритети. Без інтелектуального розуму неможливо створити повноцінну державу. Відомо, що розвиток науки і освіти впливає не тільки на людство в планетарному масштабі, але має і глобальні наслідки. Проблема інтеграції наукового потенціалу сьогодні в Україні залежить від держави. Для молодої держави наука і освіта є тим, що може допомогти забезпечити необхідний прорив до сучасних технологій, що в свою чергу створить умови для стійкого людського розвитку. Сьогодні українська освіта має бути національною. Вона має слугувати завданням розбудови державності, зростання її конкурентної спроможності у світі. Визначаючи аксіологічну спрямованість навчально-виховного процесу, при цьому враховуються як реалії сьогодення, так і прогнозовані напрямки розвитку суспільства. Ці чинники можуть застосовуватись в процесах навчання, де однозначно і визначаються пріоритетні цінності. В Україні і в інших високорозвинених державах світу наука і освіта вважається одним із основних принципів загальнолюдських цінностей, особливо для розвитку сьогоднішньої цивілізації. Відомо, щоб виконати соціальну функцію освіти, неможливо зробити без науки, без наукових досліджень у всіх сферах сьогоднішнього суспільства. Наука перетворилась у продуктивну силу, економічну категорію, захопила своїм впливом всю сферу діяльності суспільства. Інтелектуальний потенціал науки став головним фактором соціально-економічного розвитку людства. Концепція розвитку України визначається науково-технологічним, інформаційним та інноваційним напрямком і головним принципом інтересів держави і життя народу. Враховуючи ці обставини, головним напрямком розвитку науки в Україні є: створення сучасної інфраструктури науки і освіти і системи інформаційного забезпечення наукової і науково-технічної діяльності, інтеграція освіти, науки і виробництва, підвищення престижу наукової і науково-технічної діяльності, розвиток фундаментальних, пошукових і прикладних досліджень по пріоритетним напрямкам науки і тісного зв’язку з підготовкою спеціалістів, наукових і науково-педагогічних національних кадрів.
The article examines the development of education and science in Ukraine, and outlines national priorities. Without an intellectual mind, it is impossible to create a full-fledged state. It is known that the development of science and education affects not only humanity on a planetary scale, but also has global consequences. The problem of integration of scientific potential in Ukraine today depends on the state. For a young state, science and education are what can help ensure the necessary breakthrough to modern technologies, which in turn will create conditions for sustainable human development. Today, Ukrainian education should be national. It should serve the task of building statehood, increasing its competitiveness in the world. Determining the axiological orientation of the educational process, both the realities of today and the projected directions of the development of society are taken into account. These factors can be applied in learning processes, where priority values are clearly defined. In Ukraine and other highly developed countries of the world, science and education are considered one of the main principles of universal values, especially for the development of today’s civilization. It is known that to fulfill the social function of education, it is impossible to do without science, without scientific research in all spheres of today’s society. Science has turned into a productive force, an economic category, and has captured the entire sphere of society’s activity with its influence. The intellectual potential of science has become the main factor in the socio-economic development of mankind. The concept of Ukraine’s development is determined by the scientific and technological, informational and innovative direction and the main principle of the interests of the state and the life of the people. Taking into account these circumstances, the main direction of the development of science in Ukraine is: the creation of a modern infrastructure of science and education and a system of information support for scientific and scientific and technical activities, the integration of education, science and production, increasing the prestige of scientific and scientific and technical activities, the development of fundamental, research and applied research in the priority directions of science and close connection with the training of specialists, scientific and scientific-pedagogical national personnel.