У статті узагальнено й систематизовано інформацію про диференціацію як об’єкт дослідження у педагогічній літературі. З концептуального погляду, диференціація, зокрема, з розвивально-оздоровчих занять з фізичної культури, розглядається як така соціально-дидактична система, що дає змогу особистості реалізувати природний потенціал в індивідуальному фізичному розвитку за існуючої системи шкільної освіти. Обґрунтовується теоретична модель даної диференціації, подається систематика моделей навчального диференціювання, а також аналізуються інваріанти диференційованих способів організації навчання з предмету «фізична культура». У теоретичному аспекті висвітлюються ідеї та наукові факти розвивального, орієнтованого на індивідуальність фізичного виховання. Визначається місце диференційованого навчання з-поміж сучасних педагогічних теорій. Теоретично обґрунтовується система диференціації розвивально-оздоровчих занять в класно-урочному навчанні. У технологічному плані пропонується інноваційне програмування розвивально-оздоровчих занять з фізичної культури, змістовну основу якого становлять диференційовані застосування фізичних вправ на тлі фізичних можливостей учнів різних тілобудови та рівнів фізичного здоров’я.
The article summarizes and systematizes information on differentiation as an object of research in the pedagogical literature. From the conceptual point of view, differentiation, in particular, of educational and health-enhancing physical education classes, was examined as a social and didactic system that allows a person to realize the natural potential in individual physical development in the current system of school education. The theoretical model of such differentiation was substantiated, the classification of models of differentiated learning was presented, and the invariants of differentiated ways of organization of physical education learning were analyzed. In the theoretical aspect, the ideas and scientific facts of educational, individual-focused physical education were highlighted. The place of differentiated learning among modern pedagogical theories was identified. The system of differentiation of educational and health-enhancing classes in classroom teaching was theoretically substantiated. In terms of technology, innovative programming of educational and health-enhancing physical education classes was proposed, the content of which is based on differentiated use of physical exercises against the background of physical capabilities of students with different physique and levels of physical health.