У цій статті аналізуються результати опитування 247 учнів старших класів, що стосуються їх ціннісного ставлення до здоров’я, а саме показників емоційно-ціннісного критерію, та його зв’язків із поведінково-діяльнісним. З цією метою застосовувався авторський опитувальник з п’яти тематичних запитань, що дозволяють оцінити когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінково-діяльнісний критерії ціннісного ставлення до здоров’я. Аналіз результатів дослідження здійснювався за допомогою пакета STATISTICA 6.0. Для аналізу відповідей на кожне запитання респонденти об’єднувались у чотири групи за допомогою
кластерного аналізу. У виокремлених групах старшокласників виявлено певні відмінності за пріоритетністю особистісних цінностей та їх значенням для досягнення життєвого успіху. Однак, кореляційний аналіз зв’язків між вибором респондентами здоров’я як особистісної та важливої для досягнення життєвого успіху цінності не виявив жодного вірогідно значущого зв’язку із поведінковими проявами щодо підтримання або збереження власного здоров’я. Отже, зважаючи на значення освіти у формуванні ціннісних ставлень особистості, необхідно посилити активність педагогічних колективів щодо впровадження програм розвитку фізичної активності, навчання турботі про здоров’я як метаресурсу життєвої успішності, формування здорового способу життя учнів.
This article analyses the results of a survey of 247 high school students regarding their value attitude to health, namely the indicators of the emotional-value criterion. For this purpose, the author's questionnaire was used, which consists of five thematic questions that allow assessing the cognitive, emotional-value and behavioural-activity criteria of the value attitude to health. To analyse the answers to each question, the respondents were grouped into four groups using cluster analysis. In the selected groups of high school students, certain differences were found in the priority of personal values and their importance for achieving life success. However, the correlation analysis of the links between the respondents' choice of health as a personal value and one important for achieving life success did not reveal any significant relationship with behavioural manifestations of maintaining or preserving their own health. The analysis of the results of the study of high school students' attitudes to health through the prism of personal values and achieving life success suggests that students give significant preference to health values, but their lifestyle and behaviour remain far from maintaining or preserving their own health. Therefore, given the importance of education in shaping health values, it is necessary to increase the activity of teaching staff in developing physical activity programmes, motivating high school students' involvement in group or individual health activities, and introducing innovative technologies for shaping students' healthy lifestyles in blended learning. Effective tools include support by educational institutions for social initiatives and projects to preserve or restore health.