У дисертації досліджено актуальну проблему розвитку музикальності молодших школярів у процесі фортепіанного навчання в позашкільних закладах мистецької освіти. Встановлено, що музикальність інтегрує спеціальні музичні здібності в нову якість на підставі емоційного переживання художнього змісту музичного твору; має динамічну процесуальну природу, зумовлену процесуальністю музичного мистецтва, розвивається у процесі взаємопов’язаних видів музичної діяльності на підґрунті збагачення емоційної сфери, поглиблення мотивації до художнього пізнання музики, розвитку уяви, креативності; виступає підґрунтям для музичного мислення і музично-естетичної свідомості. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше: здійснено цілісне дослідження розвитку музикальності молодших школярів у процесі фортепіанного навчання; розкрито сутність та характерні ознаки музикальності молодших школярів; визначено компонентну структуру, розроблено критерії, показники та рівні розвиненості музикальності учнів молодшого шкільного віку у процесі фортепіанного навчання; розроблено педагогічні умови та модель розвитку музикальності молодших школярів у процесі фортепіанного навчання; розроблено етапи розвитку музикальності молодших школярів у процесі фортепіанного навчання; уточнено: сутність поняття «музикальність молодших школярів»; подальшого розвитку дістали: теоретичні положення щодо фортепіанного навчання учнів в позашкільних закладах мистецької освіти; методологічні підходи й відповідні до них загально-дидактичні та специфічні принципові положення розвитку музикальності учнів у процесі фортепіанного навчання; зміст та методи фортепіанного навчання учнів у позашкільних закладах мистецької освіти. Практична значущість дослідження полягає у впровадженні в процес фортепіанного навчання учнів позашкільних закладів мистецької освіти методичних засад, принципів, педагогічних умов для розвитку музикальності школярів у процесі навчально-виконавської діяльності та практичного удосконалення процесу фортепіанної підготовки учнів; використанні теоретичних висновків та експериментальних результатів дослідження у навчальних матеріалах курсу: «Методика навчання гри на фортепіано», «Основний музичний інструмент», на заняттях із педагогічної практики.
The dissertation examines the actual problem of developing the musicality of younger schoolchildren in the process of piano training in extracurricular art education institutions. It is established that musicality integrates special musical abilities into a new quality based on the emotional experience of the artistic content of a musical work; has a dynamic procedural nature, determined by the procedural nature of musical art, develops in the process of interconnected types of musical activity on the basis of enrichment of the emotional sphere, deepening of motivation for artistic knowledge of music, development of imagination, creativity; acts as a basis for musical thinking and musical-aesthetic consciousness in unity with the development of artistic reflection as the basis of multifaceted artistic communication; creates a basis for the manifestation of highly artistic results in musical performance. The scientific novelty of the research is that for the first time: a holistic study of the development of musicality of younger schoolchildren in the process of piano learning was carried out; the essence and characteristic features of the musicality of younger schoolchildren are revealed; the component structure was determined, criteria, indicators and levels of development of musicality of elementary school students in the process of piano training were developed; pedagogical conditions and a model for the development of musicality of younger schoolchildren in the process of piano training were developed; the stages of development of musicality of younger schoolchildren in the process of piano training are developed; clarified: the essence of the concept of "musicality of younger schoolchildren"; further development was achieved: theoretical provisions regarding piano training of students in extracurricular art education institutions; methodological approaches and corresponding general didactic and specific principles for the development of students' musicality in the process of piano training; content and methods of piano education of students in extracurricular art education institutions. The practical significance of the research lies in the implementation of methodological principles, principles, pedagogical conditions for the development of musicality of schoolchildren in the process of educational and performing activities and practical improvement of the process of piano training of students in the process of piano training of students of out-of-school institutions of art education; the use of theoretical conclusions and experimental results of research in the teaching materials of the course: "Methodology of learning to play the piano", "The main musical instrument", in classes on pedagogical practice.