Актуальність дослідження полягає у глибокій потребі вести дискусію навколо представлених теорій і наукових концепцій та необхідності в нових прочитаннях цих теорій, а також можливості точного визначення означених термінів з урахуванням їхніх семантичних діапазонів (оскільки занадто часто ці діапазони плутають один з одним, а подані терміни вважаються синонімами). Пошук шляхів вирішення проблеми формування транскультурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у системі неперервної освіти визначається не лише важливістю розвитку освітньої галузі як потенціалу розвитку будь-якого суспільства, а й тому, що у сучасному суспільстві дослідження такого напряму можуть виступати інтегративною основою не лише зростання окремого індивіда, будь-якої малої або великої соціальної групи, а, можливо, навіть нації в цілому. Розроблена модель формування транскультурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва включала організаційно-інформаційний, пошуково-збагачувальний і контрольно-узагальнюючий етапи та визначені педагогічні умови підвищення ефективності цього процесу. Виконане наукове дослідження має завершений характер, однак не висвітлює усіх теоретичних, методичних та практичних аспектів порушеної проблеми. Потребує подальшого ґрунтовного вивчення питання щодо вдосконалення транскультурної компетентності здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти на засадах наступності. Подальші напрацювання охоплюватимуть вивчення потенціалу праксеологічного підходу для професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті формування у них транскультурної компетентності.
The relevance of the research lies in the deep need to conduct a discussion around the presented theories and scientific concepts and the need for new readings of these theories, as well as the possibility of precise definition of the specified terms taking into account their semantic ranges (because too often these ranges are confused with each other and the terms given are too common and considered as synonyms). Finding ways to solve the problem of formation transcultural competence of future music teachers in the system of continuous education is determined not only by the importance of development of the educational field as a development potential of any society, but also because in modern society, research in this direction can be performed by the integrative basis is not only the growth of an individual, any individual small or large social group, and perhaps even the nation as a whole. A model of the formation of transcultural competence has been developed for the future music teachers included organizational-informative, search-enrichment and control-generalization stages and defined pedagogical conditions for increasing the efficiency of this process. As a result of implementation in professional training of future teachers of musical art the author's organizational and pedagogical model formation of transcultural competence of students identified pedagogical conditions for students of higher education in EG have been achieved significantly by improvement of all components of transcultural competence, instead of no mathematically significant results were recorded for the respondents of the CG. The scientific research which carried out has a completed character, but it does not cover all theoretical, methodical and practical aspects of the raised problems. Needs further thorough study of the issue regarding improvement of the transcultural competence of the applicants of the second (master's) level of higher education on the basis of continuity. Further work will cover the study of the praxeological potential approach to professional training of future music teachers in the context of forming their transcultural competence.