Дисертація присвячена вивченню психологічних чинників розвитку емоційної стійкості підлітків. У дисертаційному дослідженні здійснено науково-теоретичний аналіз до вивчення феномену емоційної стійкості, онтогенетичної динаміки розвитку чинників виникнення та підходів до психологічної корекційно-розвивальної роботи з досліджуваною дефініцією. Емпірично виявлено, що старші підлітки більш емоційно нестійкі, та більш яскраво проявляють індивідуальні психологічні якості, які взаємопов’язані із емоційною стійкістю, аніж молодші. Виявлено ряд груп психологічних чинників, які впливають на рівень розвитку емоційної стійкості підлітків. Шляхом застосування факторного аналізу, виділено ряд психологічних чинників емоційної нестійкості підлітків, серед яких: дисбаланс самооцінки та особистісних можливостей, особистісна невпевненість, що компенсується самоконтролем, низька опірність до стресу, імпульсивність на фоні невпевненості, дисонанс у оцінці власного «Я», мотиваційна полярність, емоційна невизначеність, публічна невпевненість, невпевненість у власних силах, агресивно-впевнена поведінка. Додатковий зріз показників емоційної стійкості підлітків під час переживання ними глобальних неконтрольованих криз (пандемія та повномасштабне воєнне вторгнення рф на територію України у 2022 році) показав тенденцію до зниження емоційної стійкості підлітків. Створено модель розвитку та оптимізації емоційної стійкості підлітків. Обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність програми розвитку та оптимізації емоційної стійкості підлітків, спрямованої на корекцію виокремлених нами психологічних чинників виникнення емоційної нестійкості та закріплення у старших підлітків навичок самоусвідомлення власних емоційних станів, адекватного емоційного реагування на нестандартні життєві ситуації. Сформульовано рекомендації для підлітків та їх найближчого оточення: педагогів/батьків/опікунів, що спрямовані на превенцію емоційної нестійкості та забезпечення психоемоційної підтримки підлітків в межах найближчого оточення.
The dissertation is dedicated to the study of psychological factors influencing the development of emotional stability in adolescents. The research includes a scientific-theoretical analysis aimed at exploring the phenomenon of emotional stability, ontogenetic dynamics of the development of factors contributing to its emergence, and approaches to psychological correction and developmental work based on the examined definition. Empirically, it has been found that older adolescents are more emotionally unstable and express individual psychological qualities related to emotional stability more vividly than younger ones. Several groups of psychological factors influencing the level of emotional stability development in adolescents have been identified. Through the application of factor analysis, psychological factors of adolescents' emotional instability have been distinguished, including: self-esteem and personal capabilities imbalance, personal insecurity compensated by self-control, low stress resistance, impulsivity against a background of uncertainty, dissonance in self-evaluation, motivational polarity, emotional ambiguity, public insecurity, self-doubt, and aggressive-confident behavior. An additional analysis of indicators of adolescents' emotional stability during their experience of global uncontrollable crises (the pandemic and the full-scale russian invasion of Ukraine in 2022) showed a tendency towards a decrease in adolescents' emotional stability. In this work, a model for the development and optimization of emotional stability in adolescents has been created. The program for the development and optimization of emotional stability in adolescents has been justified, developed, tested, and its effectiveness has been demonstrated. The aim of the program is to address the psychological factors contributing to emotional instability and to enhance self-awareness skills in older adolescents. It focuses on cultivating an adequate emotional response to non-standard life situations. Based on the results of the research, recommendations have been formulated for adolescents, their parents (guardians), and teachers. These recommendations are focused on preventing emotional instability and providing psycho-emotional support for adolescents within their immediate surroundings.