У статті висвітлено проблему фізичного виховання учасників освітнього процесу, підвищення їх рухової активності шляхом залучення до спортивної діяльності, зокрема у позанавчальний час. Зосереджено увагу на секційних заняттях здобувачів освіти, де вагоме місце посідають спортивні ігри. Охарактеризовано найрізноманітніший вплив спортивних ігор, зокрема: баскетболу, волейболу, гандболу та футболу на розвиток та вдосконалення фізичних якостей: швидкості, витривалості, спритності, сили. Визначено переваги та перспективи спортивних ігор у фізичному вихованні студентів, розкрито їх значення як каталізатора розвитку не лише фізичних, а й психологічних якостей особистості. Акцентовано увагу на тому, що фізична культура і спорт у навчально-виховному процесі студентів є не лише засобом фізичного розвитку та фізичної підготовленості, а й соціального становлення майбутніх фахівців. Наголошено, що спортивна діяльність здобувачів освіти становить органічну частину загального їх виховання.
The current socio-political system of Ukraine has led to significant changes in the youth's desire for development and improvement, in particular physical. The problem of the low level of physical fitness of students needs an urgent solution. Great opportunities for solving this problem are provided by means of physical education and sports. Therefore, it is important to involve students in sports games. Positive emotions during such classes effectively affect the student's work capacity and functional state. The goal is to highlight the ways to optimize the physical culture and sports activities of students in the conditions of a higher educational institution. Research results. One of the most effective means for fulfilling the tasks of strengthening health, improving the level of physical development and physical fitness of student youth is sports activities, in particular sports games. In the higher education institutions of Ukraine, in particular, in the Volyn National University named after Lesya Ukrainka, there are sections on various types of sports, in which students of all courses of study have the opportunity to practice. The stages of formation of students' physical culture and sports activity are outlined. It is noted that such games as basketball, volleyball, handball, football are quite popular among student youth. The impact of these games on the physical and mental training of students is revealed. A variety of motor skills and actions in these games contribute to the development of strength, speed, dexterity, endurance, jumping. The physical and spiritual needs of students are satisfied in the sports game, and the mind and willpower are formed in it. The need not only for the formation of physical readiness of future specialists, but also for improving their health and working capacity has become acute. Conclusions. Physical culture and sports in the educational process of education seekers act as a means of social formation of future specialists, active development of their individual and professional qualities. Sports activity is an organic part of the general education of students.