У статті розглядаються питання пов’язані з вирішенням теоретико-методичних основ залучення учнів загальноосвітніх шкіл до занять спортом в гуртках позакласної роботи. Реформування навчального процесу з фізичної культури у загальноосвітній школі потребує удосконалення процесу позакласної роботи, яка має бути продовженням уроків фізичної культури і спрямована на реалізацію оздоровчої функції школярів. Перед вчителем фізичної культури в школі поставлене завдання – зробити процес фізичного виховання безперервним. На порядок денний роботи вчителя час висуває питання про фізичне виховання школярів як систему всезагального обов’язкового навчання основ здоров’я і гігієнічного виховання. Мета дослідження полягає у визначенні ставлення учнів 9–11 класів до занять волейболом в позакласний час та залучення їх до гурткової роботи з фізичної культури. Дослідження проведені в ліцеї № 8, міста Житомира в 2023–2024 рр., в якому взяли участь 183 учні 9–11 класів, які відвідують уроки з фізичної культури. Використані методи дослідження: аналіз літературних джерел, спостереження, бесіди, анкетування, методи математичної статистики. Встановлено, що 13,8 % учнів дев’ятих класів, 20,0 % десятих та 29,4 % одинадцятих класів готові удосконалювати свою майстерність в гуртку з волейболу у позакласний час.
The article deals with issues related to solving the theoretical and methodological foundations of the involvement of students of general education schools in sports in extracurricular groups. Reforming the educational process of physical culture in a general education school requires improvement of the process of extracurricular work which should be a continuation of physical culture lessons and is aimed at realizing the health-improving function of schoolchildren. The physical culture teacher at school has a task to make the process of physical education continuous. This means that the teacher does not have the right to limit his activities to individual episodic physical education activities or to involve other people in this process only from time to time. The issue of physical education of schoolchildren as a system of universal mandatory education of the basics of health and hygienic education is currently being put on the agenda of the teacher's work. The purpose of the research is to determine the attitude of students of grades 9-11 to volleyball classes outside of class and to involve them in group work on physical education. The research concept is based on the theoretical and scientific-methodical levels of the basic provisions of the theory and methodology of physical education and pedagogy, the regularities of the development of extracurricular work on physical culture. The research was conducted at Lyceum No. 8 in the city of Zhytomyr in 2023-2024 in which 183 students of grades 9-11 who attend physical education classes took part. Research methods used: analysis of literary sources, observations, interviews, questionnaires, methods of mathematical statistics. It was established that 16.1% of ninth graders know the rules of volleyball, 57.8% among tenth graders and 56.9% of eleventh graders, which indicates a high level of preparation of students in volleyball and their volleyball practice in middle classes. Among the students of the ninth grade, 8.1% attended volleyball training classes, and 6.9% participated in school and extracurricular competitions, among the students of the tenth and eleventh grades, trained: 28.9% and 23.5%; participated in competitions: 22.2% and 27.5%, respectively. 13.8% of ninth graders, 20.0% of tenth graders, and 29.4% of eleventh graders expressed a desire and are ready to improve their skills.