У статті розроблено класифікацію позааудиторної діяльності студентів технічного університету на прикладі НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського» і виділено дві фундаментальних складові: обов’язкова діяльність (включена до програми і оцінювана викладачем) і необов’язкова діяльність, яку студенти виконують за власною ініціативою. Кожну складову поділено на блоки, які докладно описані.
Особливу увагу приділено загально-освітньому блоку оскільки його позааудиторні заходи приваблюють більшу кількість студентів і сприяють розвитку та поглибленню їх знань як з предметів в цілому так і з певних вузьких тем. Студенти беруть активну участь у позааудиторних заходах тому що зацікавлені в предметі, бажають перевірити себе, довести собі і оточуючим, що можуть вибороти призове місце. Олімпіади спрямовані на перевірку поглиблених знань з одного або декількох предметів (наприклад: олімпіада з англійської мови та хімії) і вимагають від студентів крім ґрунтовних знань з предмету ще нестандартних рішень, творчого підходу, уважності і наполегливості. Великою перевагою олімпіад є відсутність необхідної попередньої підготовки. Чільне місце серед позааудиторних заходів в університеті займають конференції, які проводяться щорічно факультетами, надаючи можливість всім бажаючим взяти участь. Студенти-винахідники об’єднуються в команди і беруть участь у хакатонах, роблячи життя оточуючих більш комфортним. Для всебічного розвитку студентів створюються гуртки наукового, технічного і соціо- гуманітарного спрямування. Надано результати опитування студентів 1-2 курсів радіотехнічного факультету з виявлення позааудиторних заходів в яких вони брали участь, встановлено що мотивувало та перешкоджало їхній активній позааудиторній роботі. Серед основних мотивуючих факторів є інтерес, самореалізація та саморозвиток, можливість отримати додаткові бали з предмета. Перешкодами для участі в позааудиторних заходах студенти назвали: велике навчальне навантаження, інші хобі, роботу, перебування в іншому місті. Доведено, що позааудиторна діяльність впливає на розвиток таких особистісних якостей, як комунікативність, самостійність, креативність, самоорганізованість, саморозвиток, активність та адаптивність, які є компонентами особистісної мобільності.
The article developed the classification of extracurricular activities (ECAs) of technical university students on the example of NTUU "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" and two fundamental components are distinguished: compulsory activity (included in the program and evaluated by the teacher) and optional activity that students perform on their own initiative. Each component is divided into blocks, which are described in detail.
Special attention is paid to the general educational block, as its extracurricular activities attract a larger number of students and contribute to the development and deepening of their knowledge both in subjects in general and in specific narrow topics. Students take an active part in ECAs because they are interested in the subject, want to test themselves, prove to themselves and others that they can win. Olympiads are aimed at testing in-depth knowledge of one or more subjects (for example: English language and chemistry Olympiads) and require from students, in addition to thorough knowledge of the subject, non-standard solutions, a creative approach, attentiveness and perseverance. To participate in the Olympiads students don’t need to have any preliminary preparation. Conferences, which are annually held by the faculties, provide an opportunity for everyone to participate, and take a prominent place among the ECAs at the university. Students-inventors gather in teams and participate in hackathons, making the lives of others more comfortable. Scientific, technical and socio-humanitarian clubs are created for the comprehensive development of students. The results of the survey conducted with 1st and 2nd year students of the radio engineering faculty on the detection of ECAs in which they participated were provided, and it was determined what motivated and hindered their active extracurricular work. Among the main motivating factors are interest, self-realization and self-development, the opportunity to get additional points in the subject. Obstacles to participation in ECAs were mentioned by the students as: heavy study load, other hobbies, work, staying in another city. It has been proven that ECAs affects the development of such personal qualities as communication, independence, creativity, self-organization, self-development, activity and adaptability, which are components of personal mobility.