Виявлено, що сьогодні недостатньо досліджені можливості вдосконалення професійної підготовки конкурентоспроможних фахівців на кластерних засадах. Кластерне об’єднання з іншими освітніми закладами відкриває доступ до сучасного обладнання. Проаналізовано поняття "освітній", " освітньо-науковий", "освітньо-виробничий" і "освітньо-науково-виробничий кластер". Описано концептуальну ідею використання освітньо-науково-виробничого кластеру для підготовки педагогів професійного навчання в умовах дуальної форми навчання.
It was revealed that the possibilities of improving the professional training of competitive specialists on a cluster basis are not sufficiently explored today. Cluster association with other educational institutions opens access to modern equipment. The concepts of "educational", "educational-scientific", "educational-industrial" and "educational-scientific-industrial cluster" were analyzed. The conceptual idea of using an educational-scientific-production cluster for the training of vocational training teachers in the conditions of a dual form of education is described.