У статті піднімається важлива на сьогоднішній день проблематика розвитку лідерських якостей у спортсменів засобами фізичного виховання. Звернуто увагу на те, що сучасні спортсмени повинні вміти приймати рішення, брати на себе відповідальність, правильно взаємодіяти та спілкуватися з іншими спортсменами, тренерами, суддями, працювати в команді та проявляти лідерські якості. Визначено, що лідер – це член групи, який має необхідні організаторські здібності, відіграє центральну роль у структурі міжособистісних стосунків у команді та сприяє організації та управлінню групою для досягнення її цілей. Обґрунтовано, що лідерські якості особистості проявляються у особистісних якостях, які забезпечують ефективне лідерство, а саме: індивідуально-особистісні і соціально-психологічні особливості особистості, які впливають на групу і призводять до досягнення спільної мети. Звернуто увагу на те, що для того, щоб процес розвитку лідерських якостей у спортсменів був ефективним, то тренер повинен працювати в парі із психологом. Спільна робота тренера та психолога може забезпечити розвиток: індивідуально-психологічних якостей спортсменів, комунікативно-креативних якостей, організаторсько-ділових якостей, соціально-групових якостей. Зроблено висновок, що стан розробленості проблеми лідерства і розвитку лідерських якостей у спортсменів засобами фізичного виховання має недостатній рівень дослідження цієї проблематики. Розвиток лідерських якостей у спортсменів допомагає їм розвивати здатність аналізувати власні сильні та слабкі сторони, встановлювати особисті та професійні цілі та досягати їх. Проведення тренінгів з лідерства, залучення молоді до прийняття рішень, впровадження лідерських освітніх програм готує спортсменів до лідерства. Перспективою подальших досліджень є розробка та апробація тренінгової програми з розвитку лідерських якостей у спортсменів засобами фізичного виховання.
The article raises the important issue of developing leadership qualities in athletes through physical education. It is emphasized that modern athletes must be able to make decisions, take responsibility, properly interact and communicate with other athletes, coaches, referees, work in a team and demonstrate leadership qualities. It is determined that a leader is a member of a group who has the necessary organizational skills, plays a central role in the structure of interpersonal relationships in the team and contributes to the organization and management of the group to achieve its goals. It is substantiated that the leadership qualities of a personality are manifested in the personal qualities that ensure effective leadership, namely: individual-personal and socio-psychological characteristics of a personality that influence the group and lead to the achievement of a common goal. It is emphasized that in order for the process of developing leadership qualities in athletes to be effective, the coach should work in tandem with a psychologist. The joint work of a coach and a psychologist can ensure the development of: individual psychological qualities of athletes, communicative and creative qualities, organizational and business qualities, social and group qualities. It is concluded that the state of development of the problem of leadership and development of leadership qualities in sportsmen by means of physical education has an insufficient level of research on this issue. The development of leadership qualities in athletes helps them to develop the ability to analyze their own strengths and weaknesses, set personal and professional goals and achieve them. Conducting leadership training, involving young people in decision-making, and implementing leadership education programs prepares athletes for leadership. Prospect for further research is the development and testing of a training program for the development of leadership qualities in athletes through physical education.