Важливість розвитку фізичної освіти не підлягає сумніву, оскільки це запорука здоров’я нації та побудова гармонійного суспільства загалом. Сучасні реалії життя в Україні, на жаль, вимагають не тільки відповідного рівня освітньої галузі, але й врахування додаткових негативних факторів, що впливають на людину, її можливості та потреби. Основні проблеми стосуються загального зниження фізичної активності здобувачів освіти, вимушеного дистанційного формату навчання, відсутності умов для повноцінних занять фізкультурою та спортом. Мета статті полягає у систематизації інновацій у сфері фізичної освіти в України для підвищення її ефективності. Були визначені загальні особливості розвитку фізичної культури в Україні, пріоритети у впровадженні інноваційних технологій та методів навчання (нетрадиційні види спорту та фізичних активностей, новий формат організації та контролю, інформаційна підтримка). Подальшим розвитком цієї теми може стати детальне опрацювання методик організації навчального процесу з урахуванням особливостей впровадження інновацій. Практичним розвитком досвіду буде реалізація сформованих програм та визначення їхньої ефективності.
The importance of the development of physical education cannot be doubted, since it is the key to the health of the nation and the building of a harmonious society as a whole. Modern realities of life in Ukraine, unfortunately, require not only the appropriate level of education, but also the consideration of additional negative factors affecting a person, his opportunities and needs. The main problems concern the general decrease in the physical activity of education applicants, the forced distance learning format, the lack of conditions for full-time physical education and sports. Nevertheless, this should not affect the quality and efficiency of education, which has caused attention to innovative technologies and approaches in education. There is an urgent need to develop educational and methodological support that will take into account the conditions of obtaining education, possible health risks for their maximum prevention, the potential of innovative technologies when mastering the discipline, the modern domestic experience of introducing new methods of training and directed physical development. The purpose of the article is to systematize innovations in the field of physical education in Ukraine to increase its effectiveness. The following general features of the development of physical culture in Ukraine were determined: striving for a healthy lifestyle and self-improvement among young people; craving for non-traditional sports; the desire to get certain results in sports, that is, persistent internal motivation. All this must be taken into account when drawing up educational and training programs that can really contribute to the development of physical capabilities, the identification of interest in various sports and physical activities, depending on the preferences and level of training, the state of health of the applicants for education. Innovative practices in the field of physical education must take into account the conditions of obtaining education. Therefore, innovations with the use of modern communication technologies, which allow to study independently, while receiving full informational support and control of the teacher, additional motivation from his side, are relevant at the moment. The emphasis in the methodology of theoretical training has shifted towards taking into account the possible risks of injury when performing exercises. This is mainly due to the distance learning format. It is important to provide applicants with all the information about the technique of performing exercises, possible mistakes and their consequences, to foster a responsible attitude to the training process. The introduction of modern communicative practices will contribute to encouraging students to physical development, a healthy lifestyle, independent additional classes, will allow you to correctly choose an interesting, necessary and affordable physical activity for yourself. Further development of this topic can be a detailed study of the methods of organizing the educational process taking into account the peculiarities of the introduction of innovations. The practical development of the experience will be the implementation of the formed programs and the determination of their effectiveness.