Пошук шляхів підвищення інтересу дітей та молоді до занять руховою активністю, особливо під час дозвіллєвої діяльності, є предметом уваги практиків та науковців в сфері фізичної культури та спорту. Раціонально організоване дозвілля на основі застосування різноманітних заходів оздоровчо-рекреаційного спрямування є одним із шляхів підвищення рухової активності. Використання ігрових засобів у рекреаційно-оздоровчій діяльності дітей та молоді сприяє оптимізації їх рухового режиму, дозволяє розширити можливості педагогічного впливу на формування рухових умінь і навичок. Метою дослідження була розробка програми дозвіллєвих занять з пріоритетним використанням засобів бадмінтону для хлопців 13-14 років. Процес розробки програми включав три етапи: організаційний, практичний та контрольний. Ефективність програми занять доведена результатами, отриманими наприкінці дослідження, що свідчать про покращення показників фізичної підготовленості (сили на 13,6 %, спритності – на 2,8 %, гнучкості – на 15,5 %, швидкісно-силових якостей – на 5,1 %, бистроти – на 2,9 %) та рухової активності хлопців 13-14 років.
Scientists and practitioners in the field of physical culture and sports are trying to solve issues related to increasing the interest of children and youth in physical activity, especially during leisure time. One of the ways to increase physical activity is rationally organized leisure time based on the application of various health and recreational activities. The use of games in the recreational and health-improving activities of children and youth helps to optimize their motor activity, promotes the development of motor skills. The purpose of the study was to develop a program of leisure activities with priority use of badminton exercises for boys aged 13-14. The program development process included three stages: organizational, practical and control. The development of the program was based on the principles of leisure activities: principle of interest, individual approach, differentiated approach, consistency, systematicity, voluntariness, and compliance of leisure services with the existing conditions of the classes. The program lasted 6 months. The study involved 10 boys who attended classes three times a week. Each lesson lasted 60 minutes. The content of the program material was divided into blocks: general physical training, special physical training, technical training, and games, which also included outdoor games. The effectiveness of the training program is proven by the results obtained at the end of the study, which indicate an improvement in physical fitness indicators (strength by 13.6 %, agility by 2.8 %, flexibility by 15.5 %, speed and strength qualities by 5.1 %, speed - by 2.9 %) and motor activity of boys aged 13-14.