У статті представлено аналіз інноваційних форм та методик фізичної культури, які би сприяли підвищенню зацікавлення здобувачів освіти до ведення активного способу життя. Метою даної публікації є представлення результатів пошукової діяльності, що стосується новітніх, актуальних форм та методів фізичної культури та висвітлення можливостей їхнього застосування у практиці роботи вчителя задля підвищення рівня мотивації здобувачів освіти. У процесі роботи були застосовані теоретичні методи наукового пізнання, зокрема: аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння та узагальнення. Аналіз джерельної бази з теми дослідження засвідчив, що пошук способів підвищення мотивації до фізичної культури, дійсно, надзвичайно актуальна проблема. Однак вона розроблена недостатньо. Відповідно до цього нами була здійснена спроба конструювання таблиці з конкретними інноваційними формами та методами фізичної культури та характеристикою їхнього впливу на мотивацію здобувачів освіти щодо переходу до активного способу життя. Перспективним вважаємо подальше розроблення цієї теми, пошук інших інновацій та їхнє упровадження у практику.
The article presents an analysis of innovative forms and methods of physical education that would help increase the interest of students in leading an active lifestyle. Its goal is to demonstrate the results of research activities related to the latest and most relevant forms and methods of physical education, as well as to highlight their potential application in the practice of teachers to increase the level of student motivation. The study employed various scientific methods, including analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, and generalisation. Physical activity has been shown to have positive effects on the human body, in particular helping to maintain cardiovascular health, musculoskeletal health, weight control, increasing energy and vitality, reducing stress and improving mental health, increasing brain activity and reducing the risk of developing chronic diseases.The analysis of the source material on the topic of the study revealed that increasing motivation for physical education is a relevant but underdeveloped issue. To address this, we constructed a table that outlines innovative forms and methods of physical education and their impact on students’ motivation to lead an active lifestyle. We have identified several innovative forms and methods of physical education that could increase students’ motivation for a healthy lifestyle. These include the use of virtual reality (VR), sensory technologies, game technologies, interactive simulators, multimedia teaching methods, interactive applications for a healthy lifestyle, training with celebrities, online training, training using the wind tunnel, and excursions. The introduction of virtual reality elements, as presented at CES 2019 in Las Vegas, is an interesting development. We believe that empirical research into the detailed study of the practical component of innovative forms and methods of physical education, which would help to increase the motivation of students at different levels to adopt a healthy lifestyle, is promising.