У статті висвітлено проблему вдосконалення фізичної підготовки здобувачів освіти, зазначено актуальність цієї проблеми на етапі сьогодення. Окреслено мету, яка полягає в обґрунтуванні основних методологічних принципів та засобів забезпечення оптимального рівня фізичної підготовленості студентів. Зазначено, що результативність багатьох видів майбутньої професійної діяльності здобувачів освіти істотно залежить від їхньої фізичної підготовки, яка передусім націлена на розвиток і підтримку на оптимальному рівні психічних та фізичних якостей особистості. Загострено потребу не лише на формуванні фізичної готовності майбутніх спеціалістів, а й поліпшенні їхнього здоров’я та працездатності, підвищенні адаптаційних резервів організму, удосконаленні культури майбутньої інтелектуальної еліти. Розкрито структуру фізичної підготовки, зокрема три відносно самостійних її блоки: фізичне виховання, студентський спорт та активне дозвілля. Охарактеризовано зміст занять загальної та спеціальної фізичної підготовки. Наведено комплекси вправ вступної, основної та заключної частин тренувального заняття. Акцентовано увагу на навчанні й тренуванні студентів як невід’ємних складових єдиного педагогічного процесу, в якому слід дотримуватися основних положень, що сприятиме фізичному їх вдосконаленню.
Future specialists must possess not only excellent knowledge of the chosen specialty, but also be well physically prepared, understand the role of physical culture in human development, possess practical skills and abilities that ensure good health and good working capacity. The goal is to reveal the main methodological principles and means of ensuring the optimal level of physical training of students. Research results. The problem of improving the physical training of students is highlighted, the relevance of this problem at the current stage is indicated. The goal is outlined, which consists in substantiating the main methodological principles and means of ensuring the optimal level of physical training of participants in the educational process. It is noted that the effectiveness of many types of future professional activity depends significantly on physical training, which is aimed at developing and maintaining the mental and physical qualities of an individual at an optimal level. The need not only for the formation of physical readiness of future specialists, but also for improving their health and working capacity has become acute. The structure of physical training is revealed, in particular its three blocks: physical education, student sports and active leisure. The content of the classes is characterized, in particular, sets of exercises of the introductory, main and final parts of the training class are given. Conclusions. Physical training is primarily aimed at developing and maintaining the mental and physical qualities of the individual at an optimal level, strengthening health and increasing work capacity.