Стаття пропонує теоретичний та практичний матеріал з питань навчання плаванню за допомогою інноваційних технологій під час фізичних занять. У сучасній науковій сфері розроблено різноманітні концепції навчання плаванню, включаючи цілісно-роздільні, послідовні, послідовно-паралельні та прискорені моделі, а також ті, що використовують підтримуючі та технічні засоби. В межах цих моделей застосовуються різні методики та стратегії навчання, орієнтовані на конкретні педагогічні завдання та особливості аудиторії. Оволодіння широким спектром плавальних рухів у всіх видів плавання, від початкових до спортивних та елементів прикладного плавання, спочатку полегшує вибір більш простого методу, що сприяє подальшому вивченню інших. Використання інноваційних технологій у процесі навчання плаванню сприяє формуванню інтересу до здорового способу життя, підвищує рівень плавальної підготовленості та функціональних можливостей організму. Інноваційний характер мають заняття з плавання, які покликані сформувати навички, що дозволяють триматися на воді у нестандартних ситуаціях повсякденного життя. У статті розглянуто та узагальнено дані щодо використання сучасних інноваційних методів та технологій навчання плаванню. При впровадженні інноваційних технологій у процес навчання плаванню необхідно дотримуватися таких критеріїв технологічності як ефективність, системність, структурованість, науковість, процесуальність. Інноваційні методи навчання плаванню включають в себе сучасні підходи та технології, які покликані полегшити та покращити процес вивчення цієї навички. Подібні методи можуть бути поступово впроваджені у процес фізичного виховання.
The article offers theoretical and practical material on teaching swimming using innovative technologies during physical classes. In the modern scientific field, various concepts of swimming training have been developed, including holistic-separate, sequential, sequential-parallel and accelerated models, as well as those that use support and technical means. Within these models, different teaching methods and strategies are used, focused on specific pedagogical tasks and audience characteristics. Swimming is considered as a complex skill that requires the separate development of each swimming element: holding your breath, diving, surfacing, lying down, sliding, hand work, leg work, proper breathing. For ego acquisition, the method of repeated repetition of swimming exercises in water is used, which is a combination of studied exercises. Mastering a wide range of swimming movements in all types of swimming, from elementary to sports and elements of applied swimming, initially facilitates the choice of a simpler method, which facilitates the further study of others. In classes, not only standard, but also modular equipment should be used. This approach allows you to reduce the time needed to master swimming skills. The use of innovative technologies in the process of learning to swim contributes to the formation of interest in a healthy lifestyle, increases the level of swimming readiness and functional capabilities of the body. Swimming lessons are innovative in nature and are designed to develop skills that allow you to stay afloat in non-standard situations of everyday life. The article examines and summarizes data on the use of modern innovative methods and technologies of teaching swimming. When introducing innovative technologies into the process of learning to swim, it is necessary to adhere to such technological criteria as efficiency, systematicity, structuredness, scientificity, and procedurality. Innovative methods of teaching swimming include modern approaches and technologies that are designed to facilitate and improve the process of learning this skill. Similar methods can be gradually introduced into the process of physical education.